adidas introduceert nieuwe Ajax-shirt

Marketingdirecteur van Adidas Pierre Arcens toont een van de posters die gebruikt worden bij de campagne. Foto: Gerard van Hees

Op de eerste trainingsdag van Ajax werd tevens de kledinglijn van de nieuwe sponsor adidas gepresenteerd. Michael van Praag is blij met adidas. 'We zijn trots op adidas. Bij een topclub hoort topkleding. We zijn ingenomen met de kwaliteit van de kleding. Natuurlijk was er ook kritiek. Want het is echt Amsterdams om te oordelen voordat het gezien is. Maar het is leuk om te melden dat alle criticasters het shirt prachtig vinden. Juist de mensen die de hang naar historie hebben zijn blij. De traditionele elementen zijn teruggekomen. Wij hebben hulp nodig om onze naam bekend te maken. En adidas heeft shops over de hele wereld.' Thuis-tenue Het thuisshirt is traditioneel vormgegeven. De rode baan in het witte shirt is smaller dan de laatste jaren gebruikelijk was. Het borduursel in de kraag verwijst naar het 100-jarig jubileum.

Adidas zelf kwam aan het woord bij monde van marketingdirecteur Pierre Arcens. 'Ajax heeft een grote naam, adidas ook. We willen niet voor een of twee jaar maar een lange termijnovereenkomst. We hopen dat het veel, heel veel jaren worden.' Het getekende contract heeft een duur van vijf jaar. Uit-tenue Het uitshirt voor het nieuwe shirt speelt eveneens in op het jubileumjaar. De kleur goud is de kleur van honderd jaar. Het shirt kent tevens een primeur, want voor het eerst in de geschiedenis van de club is het ontwerp, op de kleuren na, identiek aan het thuis-tenue.

Adidas stort de komende zes weken per verkocht shirt tien gulden in een fonds waarmee activiteiten voor supporters georganiseerd. Ter ondersteuning van de landelijke campagne openden adidas en Ajax een gezamenlijke website op het het adres: www.altijdajacied.nl