Adidas ontwerpt volgend thuistenue Ajax zonder drie strepen

De mouwen en de broek van het thuistenue van Ajax zullen volgend seizoen maagdelijk wit zijn. In overleg met de club heeft kledingsponsor Adidas besloten een tenue te ontwerpen zonder de drie strepen. Ook de kousen, die nu voorzien zijn van drie liggende strepen, worden met één rode band weer herkenbaar.

Na de presentatie van Adidas als nieuwe kledingsponsor, op 5 juli 2000, was er veel kritiek op het ontwerp van het thuistenue. Niet de kwaliteit van de kleding stond ter discussie, maar de drie strepen op de mouwen en de broek van het traditioneel wit met rode tenue waren voor velen een doorn in het oog. Voor supporters was het aanleiding fel tegen de drie strepen te protesteren. Op verschillende fan-sites werd zelfs opgeroepen het merk te boycotten.

Binnen de club was ook niet iedereen enthousiast over de strepen van het gerenommeerde merk. Daaruit blijkt dat, meer dan in eerste instantie door Adidas werd verwacht, er intern bij Ajax waarde wordt gehecht aan traditie. Onderdeel daarvan is het klassieke witte shirt met de rode baan, zonder al te veel onnodige toevoegingen. Juist deze clubtraditie was voor Adidas reden dit initiatief te nemen.

Nico van Offeren, Managing Director van Adidas Benelux, bevestigt dit: ,,Als wereldmarktleider in voetbal weet Adidas als geen ander wat traditie voor een club betekent. Voor het seizoen 2000-2001 hebben we een outfit ontworpen dat volledig aansluit bij de clubtraditie van Ajax. Eelijk gezegd hebben we de bijkomende emotie onderschat. Ik ben zelf al 32 jaar supporter en in mijn omgeving hoorde ik dat het huidige shirt niet als een Ajax-shirt werd gezien. Daar hebben we nu rekening mee gehouden.''

Ook de algemeen directeur van Ajax, Arie van Eijden, is blij met deze aanpassing: ,,We zijn verheugd dat Adidas deze keer onze traditie als uitgangspunt heeft genomen. Ze hebben rekening gehouden met de voor ons waardevolle clubhistorie. Het is jaren zo geweest dat kledingleveranciers van Ajax de essentiële vormen van het thuistenue in tact hebben gelaten. Het ontwerp van het uittenue was altijd vrij in te vullen, met de toevoeging dat Ajax altijd eerst goedkeuring gaf voor het design.''

Het uittenue is dit seizoen met een middenbaan ontworpen. Dat zal ook in 2000-2001 het geval zijn, wederom met de drie strepen. Als Ajax volgend seizoen in de Champions League uitkomt, wordt door Adidas een apart thuisshirt gemaakt waar wel de drie strepen op de mouwen staan. Op het internationale podium wil de kledingsponsor alle clubs met het inmiddels overbekende beeldmerk laten voetballen.

Adidas benadrukt dat het initiatief niet genomen is door de weerzin van de supporters tegen de strepen. Het nieuws kwam naar buiten op een moment dat er weinig kritiek meer te horen was op het tenue van Ajax en de grootste storm tegen Adidas was geluwd. De sponsor meldt tevens dat ieder jaar het tenue opnieuw wordt ontworpen, waardoor de kans aanwezig is dat de strepen op de lange termijn weer terugkeren. Desondanks is het huidige initiatief prijzenswaardig. Het getuigt van gevoel voor traditie en historisch besef.

Van Offeren: ,,Ajax en Adidas zijn twee oermerken in het voetbal. Het is voor beide essentieel herkenbare elementen uit onze historie te verwerken in de kleding. Afhankelijk van de komende reacties zullen we volgend jaar rond dezelfde tijd weer gaan evalueren. Daarbij is het belangrijk wat Ajax én wat Adidas beide willen.''

Helaas is het nieuwe ontwerp nog niet zichtbaar te maken voor het grote publiek. De nieuwe kledinglijn wordt onthuld op de eerste trainingsdag van Ajax, in juli 2001.

Bron: Ajax Life