Ajax China Tour heeft impact in Azië

Ajax China Tour heeft impact in Azië

Edwin van der Sar blikt op Ajax.nl/business terug op het bezoek van Ajax aan Beijing en Shenyang.

,,Het was in vele opzichten goed om met de voltallige Ajax-selectie in China te zijn. China is een interessante markt voor ons. Vier van onze veertien sponsoren (CST, Huawei, Le Sports en Sengled) komen hier immers vandaan. Verder is het ook voor adidas een belangrijke markt”, zegt Van der Sar. ,, En omdat de inkomsten uit onze sponsorovereenkomsten een wezenlijk onderdeel van onze begroting vormen is het belangrijk om activaties en zichtbaarheid te creëren. Dat is ons tijdens het verblijf in Beijing en Shenyang samen met onze meereizende partners Ziggo, adidas en CST goed gelukt.”

Le Sports en CST
Ajax-mediapartner Le Sports heeft een enorm bereik op internet in China. Ze zenden alle sporten uit. Door met hen te samenwerken is Ajax TV ook aan de andere kant van de wereld te zien. ,,Dat zorgt voor veel exposure”, vervolgt de in China zeer populaire Ajax-directeur. ,,Le Sports heeft onze spelers, trainer en mijzelf meermaals geïnterviewd, wat goed is in het kader van het blijven werken aan de populariteit van onze mooie club."

Edwin van der Sar overhandigt een bijzonder shirt tijdens het galadiner van CST.
Edwin van der Sar overhandigt een bijzonder shirt tijdens het galadiner van CST.
Het oefenduel met Liaoning eindigde in 0-2.
Het oefenduel met Liaoning eindigde in 0-2.
Deze Ajacieden beklommen de wereldberoemde Chinese Muur.
Deze Ajacieden beklommen de wereldberoemde Chinese Muur.
Frank de Boer en captain Davy Klaassen tijdens de drukbezochte persconferentie in Shenyang.
Frank de Boer en captain Davy Klaassen tijdens de drukbezochte persconferentie in Shenyang.
Ajax tijdens de tour door de Verboden Stad in Beijing.
Ajax tijdens de tour door de Verboden Stad in Beijing.

Van der Sar vervolgt: ,,Ook levert het exposure op voor onze sponsoren uit Azië zoals CST (Cheng Shin Tire). Deze gigantische bandenfabrikant is inmiddels drie jaar bij Ajax betrokken. Eerst als sponsor en tegenwoordig als partner. Ze kozen onlangs voor deze upgrade vanwege de grote impact die de associatie van hun merk met Ajax in Azië heeft. Als partner krijgen ze nu nog meer rechten en exposure met Ajax. Een mooi voorbeeld hiervan is dat we tijdens het oefenduel met Liaoning Whowin met een speciale CST-badge op de mouw speelden. Verder hadden ze verschillende topmanagers ingevlogen voor een speciaal relatie-event met onze selectie in Shenyang. Daar zijn we met alle spelers langs geweest voor een meet & greet en ’s avond ben ik bij een echte Chinese feestavond aangesloten bij het diner met deze zelfde zakenrelaties.”

adidas
China heeft op sportgebied grote ambities. Het land met het hoogste aantal inwoners ter wereld wil een grotere rol gaan spelen in de voetbalwereld. Er ligt een plan waarin op liefst 50.000 Chinese basisscholen (50 miljoen kinderen) op een structurele manier aandacht wordt besteed aan voetbal door middel van training. Op die manier worden voetbalscholen min of meer in het onderwijssysteem verweven.

Van der Sar: ,,Tijdens een speciale clinic op een groot universiteitsterrein in Beijing lieten we samen met adidas zien wat we voor het land en de jeugd kunnen betekenen. Onze hoofdsponsor adidas heeft in China een driejarig partnership met het Ministerie van Onderwijs gesloten om Chinese schoolkinderen voetbaltraining te geven. De Nederlander Max van den Doel is bij adidas China Director of Football and Olympic sports. We hebben met hem gesproken over de kansen die er op dit gebied in China liggen. Samen met deze topman van adidas en een hoge afgevaardigde van het Chinese Ministerie van Onderwijs heb ik een toespraak gehouden in aanwezigheid van veel Chinese media. Volgens adidas is de Ajax Jeugdvoetbalclinic en ons gesprek met adidas en het Ministerie van Onderwijs, massaal in kranten en op websites terugkomen.”

Impact
,,De impact van Ajax is gigantisch, dat is goed voor onze sponsoren, maar ook voor de blijvende herkenning van ons als club. Dat samen met het spelen van een officiële wedstrijd is het goed hier daadwerkelijk met grote delegatie aanwezig te zijn. Ook hebben we met enkele Ajacieden een bezoek gebracht aan het grootste adidas pand ter wereld, een zeven verdiepingen tellende shop, daaraan zie je dan ook weer hoe groot onze partner adidas is.”

,,Naast commerciële activiteiten met CST (de meet & greet en het galadiner) hebben we samen met de staf en selectie in Beijing ook enkele culturele activiteiten ondernomen. Het bezoek aan de Verboden Stad maakte indruk en ook het optionele bezoek aan de Chinese Muur werd door enkele spelers en de reisgenoten van adidas en Ziggo gewaardeerd.”

Oefenwedstrijd
De oefenwedstrijd tegen Liaoning Whowin in het Olympisch Stadion van Shenyang kreeg veel extra glans doordat er maar liefst 45.000 bezoekers waren. Onder hen ruim 50 gasten van adidas, meer dan 170 ingevlogen gasten van CST en een afvaardiging van het Nederlandse consulaat. ,,Meer dan 250 sponsorrelaties waren er in totaal aanwezig”, vervolgt Van der Sar. ,,De 0-2 overwinning was zowel in China als in Nederland (Ziggo Sport) live te zien. Het was natuurlijk ook de laatste wedstrijd met Frank de Boer aan het roer. Dit zorgde voor extra aandacht, onder meer via de China-correspondent van De Telegraaf. Ook daags voor de oefenwedstrijd was er veel Chinese media aanwezig bij de persconferentie van Frank de Boer en Davy Klaassen. Ze deden hun verhaal voor een speciale sponsorwand waardoor onze sponsors nog wat extra zichtbaarheid kregen. Uiteraard hebben we hier onze visie op voetbal kunnen verkondigen en Ajax verder op de kaart gezet en gesproken over onze manier van ontwikkelen van talent.”

Clinics en beursbezoek
,,Je bent ‘slechts’ een week in China, maar daarin gebeurde ontzettend veel,” concludeert Van der Sar. ,,Op de dag van vertrek bezochten enkele spelers nog een beurs en werd er verder gewerkt aan de populariteit van de club. Op de drukbezochte beurs verdrongen zich meer dan 200 Chinezen rondom een stand van een groot Nederlands bedrijf dat wedstrijdsponsor was van ons oefenduel. Met enkele voetbalclinics (zowel in Beijing als in Shenyang) werden Chinese jeugdtrainers en pupillen door twee trainers van de Ajax Coaching Academy bijgeschoold op de Ajax-manier. Hiermee kon Ajax zijn faam als wereldwijd opleider van talent bevestigen. Zowel het jonge voetbaltalent als de aanwezige trainers namen tijdens de clinics de oefenstof maar al te graag ter harte. Kortom: de Ajax China Tour 2016 bevatte een mooie mix van voetbal in de vorm van de oefenwedstrijd en voetbalclinics, cultuur en het uitrollen van diverse commerciële activaties.”

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst