Ajax en ABN AMRO: rijk verleden

Ajax en ABN AMRO: rijk verleden

Nu de naam ABN AMRO vanaf januari te zien is op de shirts van de Ajax (jeugdelftallen, amateurs, Ajax Vrouwen), gaan de gedachten automatisch terug naar de periode waarin de bank hoofdsponsor was van Ajax. Met ABN AMRO 17 seizoenen op het shirt, boekte Ajax grote successen.

De naam ABN AMRO verscheen voor het eerst in seizoen 1991-1992 op het Ajax-shirt. De bank nam daarmee het stokje over van TDK, de eerste shirtsponsor van de club. Met ABN AMRO als nieuwe hoofdsponsor (net als nu verticaal weergegeven op de rode baan van het shirt) boekte Ajax meteen Europees succes.

Onder leiding van de jonge coach Louis van Gaal veroverde Ajax in mei 1992 de UEFA Cup door over twee wedstrijden af te rekenen met het Italiaanse Torino. De Amsterdamse club schaarde zich met die prijs in het illustere rijtje topclubs, dat alle drie de Europacups (Europa Cup I/Champions League, Europa Cup II, UEFA Cup) in zijn prijzenkast heeft staan. Alleen Bayern München en Juventus hadden dat op dat moment gepresteerd. Later kwam daar nog Chelsea bij, toen de Londenaren in 2013 de UEFA Europa League wonnen.

De winst in de UEFA Cup was het vroege startsein van een gouden periode. Onder Van Gaal denderde de Ajax-trein door Nederland, Europa en uiteindelijk de hele wereld. Op ieder station werd weer een nieuwe hoofdprijs toegevoegd aan de Amsterdamse palmares. Het hoogtepunt staat als datum in het geheugen van iedere Ajax-fan gebeiteld: 24 mei 1995. In Wenen won Ajax de Champions League. AC Milan werd dankzij het puntertje van Patrick Kluivert met 1-0 verslagen. In november van dat gouden jaar werd ook nog eens de Wereldbeker veroverd (na strafschoppen tegen Gremio).

Ajax beleefde mooie tijden met ABN AMRO als hoofdsponsor. Ajax beleefde mooie tijden met ABN AMRO als hoofdsponsor.

Overigens speelde Ajax tijdens deze finale in Tokio niet met ABN AMRO op het shirt (dat was tegen de regels), maar het deed weinig af aan de vreugde. Bij terugkeer in Amsterdam sprak Van Gaal de beroemde woorden: ,,Wij zijn de beste, niet alleen van Amsterdam, ook van Rotterdam, en ook van Eindhoven, en ook van Europa, dus zijn we de beste van de…” Het antwoord werd door de mensenmenigte op het Museumplein gescandeerd: de wereld. Ajax was in een paar jaar tijd, in de eerste ABN AMRO-jaren, uitgegroeid tot de beste club ter wereld.

De Wereldbeker was de negende prijs met de nieuwe hoofdsponsor. De dominantie van het midden van de jaren negentig keerde niet meer teug, maar toch werden er in de jaren daarna nog veertien prachtige prijzen behaald, waaronder vier landstitels en vijf KNVB Bekers. Grootheden als Zlatan Ibrahimovic, Wesley Sneijder, Rafael van der Vaart, Luis Suarez en Siem de Jong maakten allemaal hun debuut in Ajax 1 in ABN AMRO-shirt.

Met de terugkeer van ABN AMRO bij Ajax, als partner van de Toekomst breken er hopelijk weer opnieuw gouden tijden aan. En wie weet wordt er meteen in het eerste half jaar weer historie geschreven. Ajax A1 maakt momenteel indruk in de UEFA Youth League. Het hoogste jeugdteam van Ajax won al van titelverdediger FC Barcelona en is de trotse leider in de poule. De Ajax Vrouwen voeren nu de ranglijst aan van de BeNe League. Laten ze zich dit seizoen voor het eerst kronen tot beste ploeg van Nederland en België? Het zou zo maar kunnen… De voortekenen zijn er.

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst

Veel huidige spelers van Ajax - zoals Ruben Ligeon - speelden in de jeugd al in het shirt van ABN AMRO. Veel huidige spelers van Ajax - zoals Ruben Ligeon - speelden in de jeugd al in het shirt van ABN AMRO.
Luis Suarez speelde ook nog in het shirt van ABN AMRO. Luis Suarez speelde ook nog in het shirt van ABN AMRO.
Het hoogtepunt van 17 seizoenen hoofdsponsorschap van ABN AMRO: winst in de Champions League 1995. Het hoogtepunt van 17 seizoenen hoofdsponsorschap van ABN AMRO: winst in de Champions League 1995.