'Ajax op schoolgebied uniek in Nederland'

'Ajax op schoolgebied uniek in Nederland'

ABN AMRO is als partner van de Toekomst nauw betrokken bij de Ajax-jeugdteams, Ajax Vrouwen en de amateurtak van Ajax. Iedere maand bieden betrokkenen uit deze teams een blik achter de schermen. In aflevering vier vertelt Ger Boer over het belang van onderwijs voor Ajax en hoe daar invulling aan wordt gegeven in het prachtige, nieuwe schoolgebouw op de Toekomst.

Wie met Ger Boer praat, wordt bijna als vanzelf aangestoken door zijn ongebreidelde enthousiasme. Goedgemutst en vol overgave vertelt de manager studiezaken en sociaal-maatschappelijke begeleiding over het nieuwe schoolgebouw op de Toekomst. ,,Ik ben apetrots. Dit is altijd al een wens geweest. We zijn hiermee uniek in Nederland.”

Boer kan in zijn functie zijn twee passies combineren: het onderwijs en voetbal. Over het spelletje kan hij een aardig woordje meepraten, aangezien hij lange tijd een verdienstelijk trainer bij de amateurs was. Daarnaast werkte hij 35 jaar in het middelbaar beroepsonderwijs. In 2010 maakte Boer de overstap naar Ajax. Hij beschouwt het werken bij de recordkampioen als een voorrecht.

Studiebureau
,,We hebben hier te maken met een club waar onderwijs altijd hoog in het vaandel heeft gestaan”, vertelt Boer. Om vervolgens terug in de tijd te gaan. ,,Dertig jaar geleden werd er al begonnen met studiebegeleiding. Onder leiding van Ikey Waas, de vader van Viggo. Dat gebeurde op vrijwillige basis. Begin 2000 werd gestart om het professioneler te maken. Inmiddels hebben we zestien docenten in dienst, een conciërge en zijn we een soort studiebureau geworden. Het geeft aan hoe belangrijk we de totale ontwikkeling van de mens vinden.”

Voor Ajax is onderwijs dus erg belangrijk. Boer legt uit: ,,Natuurlijk is er ook de wetmatige kant. In Nederland geldt de leerplicht en moet iedereen zijn startkwalificaties halen. Dan zijn er als bvo twee oplossingen. De eerste is het sluiten van een convenant met een LOOT-school, zoals bijna alle bvo’s doen. Alle topsportfaciliteiten zijn daar aanwezig en de leerlingen kunnen er hun sport beoefenen. Maar voor Ajax is het erg belangrijk dat jeugdspelers juist zoveel mogelijk opgroeien in een sociale omgeving.”

,,Als jongens karakter tonen op school, zie je dat vaak terug op het veld"
,,Als jongens karakter tonen op school, zie je dat vaak terug op het veld"

En dus zijn de jeugdspelers over in totaal 110 scholen verspreid. Er is vanuit Ajax intensief contact om de voetbal- en schoolopleiding zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen. ,,Alle spelers hebben een studiementor en een mentor op hun eigen school. Die hebben wekelijks contact.”

Programma
De spelers volgen een normaal programma op hun school. Vanaf de middenbouw worden de Ajacieden halverwege de middag verwacht. ,,Wij willen de spelers om half 3 hier op de Toekomst hebben”, vertelt Boer. ,,Ze krijgen dan twee uur training, vervolgens anderhalf uur studiebegeleiding en sluiten af met een sportmaaltijd. Dit doen we vier (werk)dagen in de week, behalve op woensdag. De uren die de jongens op hun school verliezen moeten wij compenseren. Dat doen we met intensieve huiswerkbegeleiding en bijles. Voor iedere speler komt dat neer op ruim tweehonderd uur per jaar.” Een fiks aantal, dat niet zonder gevolgen blijft. De resultaten mogen er zijn. ,,Wat betreft overgaan en slagen zitten we ver boven het landelijke gemiddelde. Dat is geweldig.”

Boer benadrukt het belang van een diploma, ondanks dat uit onderzoek is gebleken dat de jeugd van Ajax goed terechtkomt. ,,We kunnen niet garanderen dat spelers tot hun 35e blijven voetballen en al helemaal niet dat ze zich financieel onafhankelijk spelen. Dat laatste is maar voor een paar jongens weggelegd. Het is belangrijk om iets achter de hand te hebben. Er zijn ook spelers die onderweg moeten stoppen, vanwege een blessure bijvoorbeeld. Later krijgen we dan vaak te horen dat de ouders en de speler in kwestie blij zijn dat we zoveel aandacht en zorg hebben besteed aan de studie. Als ze het niet redden met voetbal, kunnen ze altijd nog een goede baan vinden.”

Waarmaken
Niettemin is er een duidelijke hiërarchie op de Toekomst. ,,De jongens hebben als ze zestien, zeventien of achttien zijn twee levens: hun voetbal- en schoolleven. Wij dragen zorg over het tweede.” Toch weet Boer ook: voetbal komt op één. ,,De jongens moeten het nu waarmaken. Kijk, je kan op je 24e altijd nog een studie starten, maar je kan niet pas op die leeftijd met topsport beginnen.” Toch zit er een ‘maar’ aan het verhaal. Slechte resultaten op school betekent geen vrijstelling, en dus geen training.

Boer heeft in de loop der jaren talloze Ajacieden met succes hun studies zien afronden. Dat maakt hem trots. ,,Zoveel spelers hebben bewezen dat het een goede combinatie is”, vertelt hij. Volgens Boer het gevolg van een karaktereigenschap. ,,Kinderen die topsport bedrijven hebben een goede zelfregulatie. Ze kunnen beter plannen en evalueren dan leeftijdgenoten.” En daarbij: ,,,Als jongens karakter tonen op school zie je dat vaak terug op het veld.”

Boer tovert een glimlach op zijn gezicht als hij aan Donny van de Beek moet denken. ,,Die heeft vorige week hier zijn mbo 3-diploma uitgereikt gekregen, en een aantal dagen later debuteerde hij uit bij Celtic in Ajax 1.”

Reykjavík
Naast de Nederlandse spelers in de opleiding worden natuurlijk ook de buitenlandse jongens begeleid. Zij beginnen, eenmaal neergestreken in Amsterdam met het leren van Nederlands, en kunnen daarna weer een studie oppakken. ,,Zo volgt bijvoorbeeld Ottar Magnus Karlsson het vwo op een school in Reykjavík en heeft Vaclav Cerny een heel interessante opleiding Toerisme gedaan. Als ik hem na Celtic op de televisie vloeiend Nederlands hoor praten, vind ik dat heel mooi. Hij, maar ook jongens als bijvoorbeeld Viktor Fischer en Nicolai Boilesen in het verleden, pikten het heel snel op. Dat komt ook omdat we bij Ajax het plaatsen van spelers in goede gastgezinnen heel belangrijk vinden. Daardoor voelen ze zich sneller thuis.”

Het nieuwe schoolgebouw, dat toepasselijk de School van de Toekomst heet, is werkelijk van alle gemakken voorzien. Het heeft onder meer verschillende lokalen, een grote keuken, plekken waar spelers kunnen rusten en relaxen, en een Taalcentrum. Daarin werken jeugdspelers aan hun talenknobbel en wordt buitenlandse spelers de Nederlandse taal en bijvoorbeeld ook Engels eigen gemaakt.

In samenwerking met het ROC van Amsterdam lanceerde Ajax vorig jaar een mbo-opleiding. Aan het College de Toekomst krijgen jeugdspelers een opleiding tot professioneel voetballer. ,,De jongens die havo of vwo doen, hebben hun toekomst vaak goed in beeld”, vertelt Boer. ,,Het mbo is een moeilijkere groep. Met deze opleiding - vergelijkbaar met het CIOS, maar dan volledig gericht op voetbal - bieden we jongens de mogelijkheid veel met voetbal bezig te zijn, maar daarnaast ook andere facetten van het vak te leren. De leerlingen krijgen gastcolleges over gezonde voeding, bewegingsleer, mediabegeleiding en ook lessen in houding en gedrag. Verder worden ook lessen economie en colleges over het belastingstelstel en financiën gegeven.”

Sport en cultuur
Uiteindelijk heeft Boer een groter doel voor ogen. ,,Tijdens de opening van het schoolgebouw heb ik gespeecht en de wethouder van Amsterdam uitgedaagd om mee te denken. Mijn droom is om hier in de toekomst een talentenschool te hebben, waarin sport en cultuur samenkomen en iedereen van elkaars talenten kan leren.”

Dat is toekomstmuziek. Op korte termijn weet Boer eveneens wat er nodig is. Ook op sportief gebied. ,,De spelers moeten meer gaan trainen. Een turnster of een zwemmer van een LOOT-school traint zo’n 24 uur per week. Dat zijn aantallen waar wij lang niet aankomen. Ook in het buitenland wordt veel meer getraind. De uitdaging is om de studie zo te organiseren dat de prestaties op het veld omhoog gaan, en de schoolresultaten er niet onder lijden.”

Maar wat voor gevolgen heeft dat studie-technisch? ,,De manier van studeren gaat veranderen. Dat zie je al met het iPad-onderwijs. Er zullen meer gepersonaliseerde, op maat gemaakte, leertrajecten komen. Het is niet te betalen om op drie havo-leerlingen één docent te zetten. Belangrijk is dat iedereen blijft studeren op het niveau dat hij aankan. Niet dat iemand die vwo zou kunnen havo of vmbo gaat doen, omdat hij dan meer kan trainen."

Tekst: Ajax.nl/Gerben Oostdam
Foto's:: Louis van de Vuurst en Gerben Oostdam