Ajax-fotograaf geeft leerzame masterclass

Ajax-fotograaf geeft leerzame masterclass

Ajax-huisfotograaf Louis van de Vuurst gaf zaterdag een workshop Voetbalfotografie op sportcomplex de Toekomst. Het werd voor de deelnemers een leerzame dag met mooie foto’s, verhalen en leerzame uitleg van de man die al zo’n dertig jaar als clubfotograaf voor Ajax werkt.

Een dag na de toptransfer van Luis Suarez naar Liverpool ging het op de Toekomst niet alleen over Ajax en het vertrek van Suarez. Diafragma’s, ISO-waardes en sluitertijden waren tijdens de workshop Voetbalfotografie veelgehoorde termen. In samenwerking met Willem Lemmens van Nikon gaf Ajax’ huisfotograaf Louis van de Vuurst (57) op het sportcomplex van Ajax een clinic aan amateurfotografen. Zijn belangrijkste les: Iedereen kan fotograferen. ,,Maar”, zo voegde hij er direct aan toe: ,,Blijf experimenteren, blijf spelen. Door de moderne technologie is op fotogebied tegenwoordig bijna alles mogelijk, maar zorg wel dat jij de foto maakt en niet de camera. Dan krijg je uiteindelijk het beste resultaat. En zorg dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Dan kan een goede en unieke foto soms wel geluk zijn, maar nooit toeval.”

Het mooiste voorbeeld waar de factor geluk het van toeval won, vond plaats op 28 november 1993 in Londen. Tijdens de belangrijke interland Engeland - Nederland op weg naar het WK van 1994 maakte Van de Vuurst dé foto. De elleboogstoot die Jan Wouters aan Paul Gascoigne uitdeelde leverde de huisfotograaf van Ajax een vermogen op. En waarom? Omdat hij hem als enige had. ,,Ongelofelijk eigenlijk. Zeker als je bedenkt dat we daar destijds met 120 fotografen zaten. En niemand had de elleboogstoot. Toch is het geen toeval dat ik hem heb gemaakt. Ik ben bewust naar Londen gegaan, heb de wedstrijd gefotografeerd en hét moment vastgelegd. Natuurlijk komt daar wel geluk bij kijken, maar je bent er wel altijd bewust naar op zoek.” Door het unieke karakter van de foto versloeg het beeld van Van de Vuurst destijds zelfs de televisie. ,,Ook de BBC heeft die foto toen gekocht. Puur omdat ze het op tv minder goed in beeld hadden dan ik met mijn foto.”

Het praktijkdeel van de workshop bestond uit foto's maken bij de topper Ajax A1 - Sparta A1. Het praktijkdeel van de workshop bestond uit foto's maken bij de topper Ajax A1 - Sparta A1.

De gemeenschappelijke interesses van de negen deelnemers aan de workshop leverden een zaterdag vol verhalen op. Van tips en trucs bij het fotograferen tot levendige discussies over Ajax. Daarin nam Van der Vuurst als vanzelfsprekend het voortouw. Anekdotes, grote en (ogenschijnlijk) kleine momenten. Bij elke gebeurtenis had de fotograaf een kleurrijk verhaal. En een foto, in het geval van Van de Vuurst. Van Nelson Mandela tot een bekroonde foto van Jaap Stam (Zilveren Camera) en van Sting tot Bono. ,,Voor de Amsterdam ArenA fotografeer ik ook alle concerten. Daar gelden weer totaal andere regels dan bij voetbalwedstrijden. Zo mag je bij concerten altijd alleen maar de eerste drie nummers fotograferen. Sommige artiesten voegen daar bizarre regels aan toe. Dan moet je als fotograaf contracten met allerlei boeteclausules tekenen. En bij Robbie Williams mag je de foto’s van zijn optreden tot maximaal 48 uur na zijn concert gebruiken. Daarna niet meer, want na twee dagen ziet hij er alweer ouder uit, zo vindt hij. Benieuwd hoe dat komende zomer gaat als hij weer met Take That naar de ArenA komt.”

Het praktijkgedeelte van de workshop, foto’s maken bij Ajax A1 - Sparta A1 (6-0), leverde na afloop van de wedstrijd een potpourri aan beelden van de deelnemers op. De beoordelingen van de Ajax-fotograaf werden met plezier ontvangen. Toch gaf Van de Vuurst niet alles prijs. ,,Ik ga jullie natuurlijk niet alles uitleggen, want dan krijg ik concurrentie.”

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst

Het was koud langs de lijn. Het was koud langs de lijn.