ArenA straks logischer dan ooit

ArenA straks logischer dan ooit

Ajax-fans die bij de start van het nieuwe seizoen via het Hoofdgebouw hun tribune betreden krijgen eenvoudiger toegang tot de zitplaats. De kern van de Amsterdam ArenA is namelijk compleet gemoderniseerd. ,,Nu wijst het gebouw de bezoeker vanzelf de weg, in plaats van de rare logistiek die er was,” weet ArenA-directeur Henk Markerink.

Aan de Amsterdam ArenA wordt nog een aantal maanden hard doorgewerkt om de complexe modernisering en uitbreiding in het Hoofdgebouw af te ronden. De bezoekers die vorige week bij Sensation White aanwezig waren, hebben er al iets van meegekregen en de Ajax-fans zullen voor het eerst bij de start van het nieuwe seizoen met de nieuwe situatie in de ArenA worden geconfronteerd. Directeur Henk Markerink vertelt over de stand van zaken, wat het winnen van de Grasprijs met hem deed en over de finale van de Europa League die in mei 2013 in zijn stadion wordt gehouden.

De Amsterdam ArenA bestaat in augustus alweer zestien jaar. Niet onlogisch dus dat er een modernisering en uitbreiding wordt doorgevoerd. Markerink: ,,Toen we het stadion gingen bouwen was het financieel niet haalbaar om precies dat te bouwen wat we in gedachten hadden. Er moest heel veel worden bezuinigd, waardoor veel voorzieningen in het Hoofdgebouw werden geschrapt, zoals vierkante meters, liften en roltrappen. Eigenlijk zijn we al die jaren die volgden na de bouw successievelijk bezig geweest om alles waarop we toen hebben bezuinigd, te bouwen. Roltrappen naar de 1e en 2e ring, extra liften voor bezoekers met een lichamelijke beperking en uitbreiding van de minder valide plekken op het platform zijn enkele voorbeelden hiervan. Het Hoofdgebouw was op bepaalde punten erg krap, met name achter de business seat tribune. We hadden een nauwe gang, te krappe behuizing, kleine, lage zalen. De toegangssituatie met de trappen en roltrappen was onduidelijk. Het was lastig om je weg te vinden. Als de roltrap omhoog stond, moest je met de noodtrap naar beneden. Eigenlijk zat het hele Hoofdgebouw te krap in zijn jasje en was het stadion te beperkt in zijn faciliteiten.”

Directeur Henk Markerink nabij het in aanbouw zijnde roltrappenhuis. Directeur Henk Markerink nabij het in aanbouw zijnde roltrappenhuis.

,,Al jarenlang hebben we ideeën hoe je dat kan verbeteren”, vervolgt Markerink. ,,Na zestien jaar was het tijd dat de zalen moesten worden vernieuwd, er nieuw meubilair, nieuwe wanden en vloerverbetering moest worden doorgevoerd. En als je dan toch aan de slag gaat, is het moment daar om ook onvolkomenheden uit het verleden recht te zetten.”

,,Daarom is deze modernisering en uitbreiding doorgevoerd. De uitbreiding en toevoeging van voorzieningen die we altijd te kort hebben gehad. Dit pand zit vol compromissen, het Transferium zat er eigenlijk helemaal niet onder. Toen dat wel gebeurde, ontstond er een rare logistiek; liften lopen niet door enzo. Dat kon toen niet anders, we hadden haast en geen geld. Nu was het moment om al die onvolkomenheden op te pakken en weg te poetsen. Nu is er een duidelijke kern, met een gebouw dat de bezoeker vanzelf de weg wijst. "

Bij de start van het nieuwe seizoen wordt een groot deel van de nieuwe voorzieningen in gebruik genomen. ,,Maar dan is het nog niet klaar. Uiteindelijk wordt rond november alles opgeleverd. De zalen willen we bij de competitiestart wel al gebruiken, maar die zijn nog niet helemaal afgewerkt. Bij Sensation hebben we een zaal in gebruik genomen door te improviseren en die zaal zag er al erg mooi uit. De roltrappen en liften doen het bij de competitiestart en een deel doet het nu al. "

Nu deze modernisering bijna is afgerond is de vraag wat er de komende jaren nog op stapel staat. ,,Wat wij verder gaan doen, is de vraag", stelt Markerink. ,,Het nieuwe Hoofdgebouw is een kostbaar plan, laten we dit eerst afmaken. Maar parallel hieraan loopt dat we hard aan het werk zijn om de bereikbaarheid met de mobiele telefoon te verbeteren. Want sinds de introductie van de smartphone is het netwerk snel overbelast. In komende maanden zetten we een vernieuwd mobielnetwerk neer, waardoor er veel meer data door de lucht kan. We voeren uiteraard eerst een testfase in en we streven er naar halverwege het voetbalseizoen een verbeterde faciliteit aan de bezoekers te kunnen bieden."

Aan het einde van het seizoen is de Amsterdam ArenA gastheer voor de finale van de Europa League, een eer waar Markerink trots op is. ,,Natuurlijk blijft een kampioenschap van Ajax het allermooiste, maar voor de speciale evenementen doe je het ook. We zijn blij dat we weer een grote finale hebben. In 1998 hebben we de Champions League-finale gehad. Dat kan niet meer, want om die te mogen organiseren heb je een stadion nodig van 65.000 mensen. Dat we daar niet meer in aanmerking voor komen doet geen pijn, het is gewoon zo. Het hoogsthaalbare is nu de Europa Leaguefinale. Naast de Europese finale hebben we komend seizoen ook veel interlands. De KNVB heeft ons voor de meeste WK kwalificatie wedstrijden uitverkoren. De ArenA heeft de meeste plaatsen, de meeste faciliteiten en heeft dus voor de KNVB het beste businessmodel. Bovendien hebben we hier twee mooie oefenduels; tegen Italië en Duitsland."

Dat de erkenning voor de faciliteiten ook van de spelers zelf komt, bleek afgelopen jaar toen de prijs voor beste grasmat naar de ArenA ging. ,,Dat voelde als het winnen van de Champions League. We waren voorheen het mallepietje van de grasmatten. Als je dat weet op te krikken tot een eerste plaats is dat iets heel moois en we hebben wel even een rondedansje gemaakt. We hebben in het verleden echt wakker gelegen van die mat. Hoe kunnen we dat oplossen?, was de retournerende vraag. De oplossing hebben we deels zelf bedacht. We gingen eerst herbezoden. De eerste keer was in februari 1997, net voor het duel met Feyenoord. Toen wonnen we met 4-0 en sprak iedereen over 'topgras'.

Maar het viel snel weer terug in kwaliteit. Toen vervingen we vier keer per jaar een mat. We bleven nadenken: Want waarom groeien tomaten wel in een kas en gras niet in de ArenA. Wat is er anders? De lampen. We zijn naar de Landbouwuniversiteit Wageningen geweest, hebben met Philips Lightning proeven gedaan. Er kwam een stuk in de krant. Een rozenkweker las dat en ging het uitproberen. Hij belde op en zei de oplossing te hebben. Hij had rekken bedacht met lampen. Het zag er hoopvol uit, maar was erg kostbaar. We dachten 'laten we eerst maar kijken of het echt werkt'. En iedereen was laaiend enthousiast. Toen Marco van Basten kwam, vroeg hij wat we nóg meer konden doen om het nog beter te maken. We hebben dat lampenidee er toen ingegooid. Dat is nu vier jaar terug. En zie: het gras is groen, heeft wortels. Natuurlijk vervangen we elk jaar de mat doordat we hier in de zomer concerten hebben en de mat volledig afdekken met een aluminium vloer. Door die platen sterven de graszoden af. Volgende week komt de nieuwe mat erin en die kan dan tot mei 2013 blijven liggen."

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst