Dagboek Kaapstad 10: ‘Bravo, Bafana Olanda’

Dagboek Kaapstad 10: ‘Bravo, Bafana Olanda’

Hoofd jeugdopleidingen John van den Brom verzorgde op Ikamva een exclusieve clinic namens Ajax en hoofdsponsor ABN AMRO. Een groepje voetbalfans leefde zich flink uit.

Rekken, strekken, stretchen en schieten maar. Kort na de inloopoefeningen zeilen de ballen kriskras door de lucht. De opdrachten van Van den Brom worden klakkeloos overgenomen. Vooral de penalty’s vallen in de smaak. Links en rechts van gelegenheidskeeper Daan slaan de ballen tegen het net. Dat Daan af en toe bewust de verkeerde kant opduikt zal de voetballers even een zorg zijn.

Van den Brom wordt omspeeld door een deelnemer aan de clinic. Van den Brom wordt omspeeld door een deelnemer aan de clinic.

,,Bravo’’, roept Van den Brom nadat een bal feilloos in de kruising is beland. De handen gaan op elkaar. Ook de gelegenheidskeeper kan er om lachen. Van den Brom doopt het ploegje met de meest doeltreffende spelers om tot ‘Bafana Olanda’. Het is een eervolle verbastering van Bafana Bafana, de koosnaam van het Zuid-Afrikaanse nationale team.
,,Een clinic geven is altijd leuk’’, vertelt Van den Brom direct na de prijsuitreiking van de penaltywedstrijd. Winnaar Khayisa Mtombeni ontvangt een grote Ajax-vaan. De nummer twee wint een adidasbal, de twee nummers drie nemen ieder een mini-vaan mee naar huis. Alle deelnemers aan de clinic gaan op de foto met de voltallige Ajax-selectie. Klaas Jan Huntelaar en Ryan Babel gaan nog eens apart op de foto met alle voetballers.

Voordat de penalty's werden genomen, kapten en draaiden de spelers zich warm. Voordat de penalty's werden genomen, kapten en draaiden de spelers zich warm.

Van den Brom verzorgt normaal gesproken vooral in Nederland voetbalclinics. ,,Op de Toekomst hebben we onder meer ouder en kind dagen. In de ArenA worden Meet & Greets georganiseerd. Hier zie je kinderen nog op blote voeten spelen. Onze ballen zijn best hard. Ook met een harde bal hebben ze plezier.’’
De clinic op Ikamva vloeit voort uit de samenwerking tussen ABN AMRO en de afdeling Tsiba Education van de Universiteit van Kaapstad. Tsiba Education heeft een deel van de deelnemers geleverd. De clinic is vooral bedoeld om Kaapstadse jongeren een leuk voetbaluitje te schenken.

Na de clinic poseerden de Ajacieden gewillig met hun collega-voetballers. Na de clinic poseerden de Ajacieden gewillig met hun collega-voetballers.

,,Het is vooral John van den Brom die de naam Ajax hiermee uitstekend uitdraagt. ABN AMRO loopt daarin mee’’, zegt Luuk Riesenbeck namens de shirtsponsor van Ajax. De sponsor is in het kielzog van de spelers meegereisd naar Kaapstad. ABN AMRO stelt zich bescheiden op. Toch draagt de bank dertigduizend euro bij aan de bouw van het toekomstige, nieuwe stadion van Ajax Cape Town. ,,Het belangrijkste is dat we mensen hier echt kunnen helpen’’, aldus Riesenbeck.