Dagboek Kaapstad 3: Likkebaarden bij nieuwe kicksen

Dagboek Kaapstad 3: Likkebaarden bij nieuwe kicksen

Waar Ajax is, is official partner adidas. En waar adidas is, is Hetzer Ubbens. Namens de sportkledingfabrikant volgt de 34-jarige Ubbens de Ajacieden waar dan ook op de voet. Zelfs naar de Tafelberg.

Kort voordat een buslading Ajacieden de Tafelberg bezoekt, bewijst Ubbens zijn waarde langs het trainingsveld. De zon teistert de Ajacieden op en langs het veld. De vertegenwoordiger van adidas voorziet iedereen direct van caps. De leden van de technische staf wordt het werken meteen iets aangenamer gemaakt. De Ajacieden op het veld moeten nog even verder zonder zonwerend hulpstuk. En passant wordt een van de Ajacieden tijdens een drinkpauze ook aan nieuw schoeisel geholpen. Ubbens staat letterlijk altijd klaar om de spelers en trainers met raad, daad en materiaal van dienst te zijn.

Kaapstad gezien vanaf de Tafelberg. Kaapstad gezien vanaf de Tafelberg.

Het voorval bewijst dat de samenwerking tussen club en kledingleverancier verder gaat dan een contract alleen. Ubbens kan zich namens adidas volledig richten op Ajax. Het is dan ook niet vreemd dat de dertiger na de training mee reist naar de Tafelberg. De trip wordt vooral gemaakt door sponsors, bestuursleden en leden van de Raad van Commissarissen van Ajax. Op de Table Mountain, in het Table Mountain National Park, vertelt Ubbens meer over de hechte band tussen Ajax en adidas. Een band waar Ubbens al sinds het seizoen 2000-2001 over waakt. ,,Ajax staat bij ons in het rijtje Real Madrid, AC Milan, Liverpool, Chelsea en Bayern München’’, vertelt Ubbens, intussen uitkijkend op Kaapstad.

Hoofd jeugdopleidingen John van den Brom poseert op de Tafelberg. Hoofd jeugdopleidingen John van den Brom poseert op de Tafelberg.

,,Allemaal topclubs, waar we optimaal mee willen samenwerken. Wat betreft de caps en het paar schoenen; dat was een kleinigheid. Ik heb de vertegenwoordiger van adidas in Zuid-Afrika gisteren gebeld. Vanmorgen heb ik de spullen afgehaald.’’
Wie Ajacieden op en rond het veld tegen het lijf loopt, kan de naam van de kledingsponsor nauwelijks ontgaan. Elk seizoen weer voorziet adidas de complete club van het allernieuwste materiaal. Shirts, broekjes, trainingspakken en ontelbaar veel meer wordt jaarlijks exclusief ontworpen voor de Amsterdamse club. Een klein pakhuis vol kleding wordt jaarlijks verscheept naar de Toekomst en de ArenA. ,,Vooraf is het van belang te weten wat leeft in het hoofd van een voetballer. Je moet weten wat spelers willen. Natuurlijk, het niveau en de beleving is bij profs anders. Het ‘kleedkamergebeuren’ werkt bijna overal hetzelfde.’’
De adidas-man lacht. Ubbens deelt wekelijks een kleedkamer met de ploeggenoten bij zijn eigen amateurclub. Wat betreft lol en plezier lijken alle elftallen op elkaar. Nogmaals werpt Ubbens een blik op zonovergoten Kaapstad. De Ajax-delegatie treft het vandaag. Het zonnige en onbewolkte weer realiseert een fraai panorama. Robbeneiland is prachtig zichtbaar. Hoofd jeugdopleidingen John van den Brom laat zich snel vereeuwigen met Kaapstad achter zich. Ubbens ondergaat niet veel later hetzelfde lot. Op eigen verzoek wordt ook hij vereeuwigd.

Twee liften transporteren toeristen naar de imposante top van de Tafelberg. Twee liften transporteren toeristen naar de imposante top van de Tafelberg.

Ver voordat een nieuw voetbalseizoen begint, hebben Ajax en adidas hun nieuwste (kleding)plannen gereed. Elk jaar wordt geïnventariseerd waar de club behoefte aan heeft. ,,Dat geldt voor zowel de betaald voetbaltak als de jeugdafdeling van de club’’, benadrukt Ubbens nog maar eens. ,,Als je al bijna zeven jaar samenwerkt, weet je meestal wel wat nodig is. Toch moeten bijvoorbeeld elk jaar weer nieuwe richtlijnen voor de Champions League worden nageleefd.’’
Voor de deelname aan Europese clubtoernooien zijn strikte kledingvoorschriften. Zo zijn bijvoorbeeld de afmetingen van sponsoruitingen tot op de centimeter bepaald. Ajax en adidas moeten die voorschriften letterlijk tot op de millimeter volgen. Ubbens: ,,Onze band met Ajax zie je verder zoal terug in de voetbalclinics die we organiseren en in de samenwerking met de Ajax Fanshop. De winkel is van Ajax zelf. Wij leveren veel spullen en adviseren bijvoorbeeld ook bij de inrichting. Wij helpen de club wat meer smoel te geven aan het product. Klaas Jan Huntelaar, Hedwiges Maduro en Maarten Stekelenburg gebruiken we dominant in onze reclamecampagnes. Het zijn spelers die individueel ook bij ons onder contract staan.’’

Behalve in voetbal speelt adidas een toonaangevende rol in sporten als tennis, atletiek en hockey. Sinds mensenheugenis is de kledingsponsor ook actief op de allergrootste sportevenementen ter wereld.
Vooral het individuele contact met de Ajacieden spreekt Ubbens aan. Hij weet vooraf wanneer het contact met een speler tot een nieuw hoogtepunt komt. ,,Spelers willen een nieuw product altijd even voelen, even in de hand houden. Dat geldt vooral als we een nieuwe schoen uitbrengen. Voetbalschoenen zijn natuurlijk echt hún product. Bij een nieuw model staan de spelers soms echt te likkebaarden.’’