Demy & Gregory: Twitterende Ajacieden

Demy & Gregory: Twitterende Ajacieden

Steeds meer profvoetballers begeven zich op social mediaplatforms en geven fans een kijkje in hun voetbal- en privéleven. Supporters volgen niet alleen het laatste nieuws; ook identificeren zij zich graag met de topsporters. Er is verbondenheid en de relatie tussen supporters en voetballers wordt versterkt.

Ook Ajacieden vinden steeds beter hun weg in de social media. Zo ook Gregory van der Wiel en Demy de Zeeuw. ,,Mensen krijgen het gevoel dat ze dichtbij je staan’’, legt Van der Wiel uit. ,,Ik heb dat zelf ook met enkele artiesten. Je krijgt een closer gevoel met die persoon. Het is een manier om anderen beter te leren kennen. Ik denk dat de meesten het wel waarderen.’’ Met ruim 71.000 volgers op Twitter, 5.000 vrienden op Facebook én bijna 65.000 vrienden op Hyves, blijkt inderdaad dat de interesse in Van der Wiel groot is. Maar in hoeverre kan je jezelf zijn als alle ogen op jou zijn gericht? ,,Ik ben nog steeds mezelf, maar ik let beter op de dingen die ik publiceer. Meer dan in het begin’’, voegt hij er lachend toe.

Van der Wiel bedankt via zijn Twitter Ajax-supporters voor hun aanwezigheid bij open trainingen, hij deelt zijn liefde voor muziek, geeft een kijkje in de spelersgroep en toont betrokkenheid bij maatschappelijke projecten. ,,Ik krijg er leuke reacties op. Er wordt veel meegepraat en gereageerd op de berichten. Dat is leuk.’’ Maar dat niet alleen, want hoe groter de achterban, hoe meer vragen er binnenstromen om bepaalde dingen te promoten. ,,Twitter is daar zeker goed voor’’, zegt Van der Wiel. ,,Denk aan sponsorbelangen. Het is makkelijk om in een keer een groot publiek te bereiken door slechts een bericht te posten. Ik krijg dagelijks vragen of ik bepaalde dingen wil posten, maar ik ben daar wel selectief in.’’

,,Ik ben nog steeds mezelf, maar ik let beter op de dingen die ik publiceer.'' ,,Ik ben nog steeds mezelf, maar ik let beter op de dingen die ik publiceer.''

Een andere actieve Ajacied in de 'sociale media' is Demy de Zeeuw. De Zeeuw heeft een Hyves-pagina met ruim 9.000 vrienden. Hij houdt de pagina zelf bij. Behalve nieuwtjes is de interactie tussen hem en zijn online vrienden belangrijk. Ook heeft De Zeeuw sinds oktober een actieve Twitter-pagina met bijna 25.000 volgers. Zijn achterban krijgt voetbalgerelateerde tweets binnen, maar ook berichten over zijn dagelijkse bezigheden; van tandartsbezoeken tot bewonderende berichten over TVOH-deelnemer Ben Saunders. ,,Mensen vinden het leuk om ons te volgen. Ook wij zijn gewone jongens’’, zegt De Zeeuw. ,,Het is dan wel zo dat ieder bericht dat wij plaatsen in de kranten staat. Ik vraag mezelf dan af of het nieuws is wat wij brengen…’’

Hoe kan het dat de populariteit van social media in combinatie met profvoetballers zo groot is? ,,Allereerst is het natuurlijk gemakkelijk’’, zegt De Zeeuw. ,,Bijna iedereen heeft een smartphone, het is makkelijk te gebruiken en de berichten stromen zo je scherm binnen. Behalve dat, is het ook nieuwsgierigheid. Je wilt als supporter graag weten wat de spelers van jouw club doen en hoe ze bepaalde dingen beleven. Je geeft een kijkje in het leven van een profvoetballer.’’

Dan is het (online) imago niet geheel onbelangrijk. Want eenmaal in de spotlights heb je al snel een bepaald imago. ,,Ik ben er inderdaad steeds meer mee bezig’’, zegt Van der Wiel. De Zeeuw is er minder mee bezig, maar heeft daarover wel een belangrijke kanttekening. ,,Wat je wel merkt is dat voetballers altijd als onderdeel van de club worden gezien. Terwijl bijvoorbeeld BN’ers of een Cristiano Ronaldo of Ronaldinho als merken worden beschouwd. Daar kunnen voetballers meer uithalen. Ze kunnen zich beter als een merk positioneren. Niet alleen in het voetbalgedeelte, want je moet bijvoorbeeld ook bij veel evenementen komen en er zijn ook sponsorbelangen. Dat hoort er ook bij en dat behoort ook bij het werk van een profvoetballer.’’

Tekst: Ajax.nl/ Nadia Marhoum
Foto's: Ajax.nl/ Louis van de Vuurst