'Enorm trots op Ziggo als hoofdsponsor'

'Enorm trots op Ziggo als hoofdsponsor'

Ajax en Ziggo presenteerden zich vrijdag officieel als partners in de Amsterdam ArenA. Club en het kabel- en mediabedrijf toonden zich eendrachtig samenwerkend aan het verzamelde journaille. Ziggo prijkt vanaf 1 januari 2015 op onder meer de shirts en trainingspakken van Ajax 1 en Jong Ajax.

,,Het is een bijzondere dag, een historische dag’’, sprak Ajax’ algemeen directeur Michael Kinsbergen in de perskamer van de ArenA. De Ajacied werd geflankeerd door zijn directeur marketing Edwin van der Sar plus Diederik Karsten (Executive Vice President Liberty Global’s Europese Operaties en beoogd RvC-voorzitter Ziggo) en Baptiest Coopmans (beoogd CEO van Ziggo na overname Liberty Global). Club en gloednieuwe (vanaf 1 januari 2015) hoofdsponsor zijn content met elkaar. Met Ziggo vanaf het nieuwe jaar op de shirts en trainingspakken van Ajax 1 en Jong Ajax (voor de overige Ajax-teams en de Toekomst wordt een nieuwe sponsor gezocht) is de club toe aan zijn vierde hoofdsponsor in de clubhistorie. TDK, ABN AMRO en Aegon gingen Ziggo voor. Kinsbergen: ,,We zijn enorm trots op Ziggo als onze vierde hoofdsponsor. Ziggo is een prachtige merknaam en een modern en ambitieus bedrijf. Techniek speelt bij zowel Ajax als Ziggo een belangrijke rol.’’

Vervolgens lichtte de algemeen directeur enkele hoofdpunten toe uit het sponsorcontract. Hoofdsponsor Ziggo wordt uiteraard het uitgebreidste sponsorpakket geboden. De verbintenis loopt 4,5 jaar. De vaste jaarlijkse vergoeding bedraagt € 8 miljoen euro, met een variabel deel van maximaal € 2 miljoen euro per jaar. De variabele is onder meer gekoppeld aan de Europese prestaties van Ajax 1. Kinsbergen: ,,Per ronde komt er een bedrag bij. Het bedrag ligt voor de UEFA Champions League hoger dan voor de UEFA Europa League.’’

Ajax hoopt binnenkort een nieuwe sponsor te presenteren die zich verbindt aan de jeugdopleiding, Ajax Vrouwen, Ajax-amateurs en sportcomplex de Toekomst. Met deze constructie kan de club zijn sponsorinkomsten mogelijk opschroeven. ,,Met deze verbintenis kunnen we ons beleid op de juiste wijze voortzetten. Zonder financiële stress.’’

Diederik Karsten, Baptiest Coopmans (Ziggo), Michael Kinsbergen en Edwin van der Sar lichtten de samenwerking vrijdag uitgebreid toe in de ArenA. Diederik Karsten, Baptiest Coopmans (Ziggo), Michael Kinsbergen en Edwin van der Sar lichtten de samenwerking vrijdag uitgebreid toe in de ArenA.

Ajax en Ziggo kwamen vrijdag zichtbaar samen. De Ajacieden en vertegenwoordigers van de nieuwste hoofdsponsor vertelden hun verhaal voor een compleet nieuwe backdrop. Op de mobiele rode muur prijkten de logo’s van Ajax en Ziggo. Op een introductiefilm van Ziggo volgde de overhandiging van het allereerste Ajax-shirt met de Ziggo-sponsoruiting daarop. Hoofdtrainer Frank de Boer en zijn spelers Davy Klaassen en Ricardo van Rhijn toonden vol trots het nieuwste Ajax-shirt. ,,Het shirt met Ziggo daarop is vanaf 1 december in de Official Ajax Fanshop en onze online shop verkrijgbaar’’, vervolgde Van der Sar van achter de tafel. ,,adidas heeft hier heel praktisch in meegedacht. Vanaf het nieuwe seizoen is het shirt ook verkrijgbaar via de overige verkoopkanalen.’’ Kinsbergen: ,,Toen duidelijk werd dat we het niet voor 1 juli gingen redden, we waren onder meer afhankelijk van de overname van Ziggo en UPC door Liberty Global, zijn we ook met Aegon gaan praten. Ook Aegon heeft zich hierin een uitstekende partner getoond.’’

Van der Sar en Kinsbergen gaven en passant een mooi inkijkje in het proces dat uiteindelijk leidt naar een nieuwe hoofdsponsor. Ajax koos er bewust voor om de grootste sponsor op eigen kracht binnen te halen. En dus niet via de bekende sportmarketingbureaus of via andere tussenpersonen. ,,Vooral om zelf zoveel mogelijk feeling te houden met het proces’’, benadrukte Kinsbergen. De algemeen directeur kwam als eerste met de naam Ziggo als potentiële hoofdsponsor. Waarop Van der Sar vervolgde met: ,,Er is eerst een lijst opgesteld met mogelijk interessante partijen.’’ De groslijst besloeg meer dan tachtig bedrijven. ,,Met tien daarvan hebben we serieuze gesprekken gevoerd. Het heeft een mooie nieuwe hoofdsponsor opgeleverd. Ajax is enorm blij met een naam en bedrijf als Ziggo.’’

Tekst: Ajax.nl
Foto’s: Ajax.nl/Louis van de Vuurst en Gerard van Hees

Presentatie van het nieuwste Ajax-shirt mét hoofdsponsor Ziggo. Baptiest Coopmans (midden) wordt geflankeerd door Frank de Boer en Edwin van der Sar. Davy Klaassen en Ricardo van Rhijn completeren het plaatje. Presentatie van het nieuwste Ajax-shirt mét hoofdsponsor Ziggo. Baptiest Coopmans (midden) wordt geflankeerd door Frank de Boer en Edwin van der Sar. Davy Klaassen en Ricardo van Rhijn completeren het plaatje.
Van der Sar: 'De zoektocht heeft een mooie nieuwe hoofdsponsor opgeleverd.' Van der Sar: 'De zoektocht heeft een mooie nieuwe hoofdsponsor opgeleverd.'
In en rondom de ArenA was Ziggo natuurlijk alvast goed zichtbaar. In en rondom de ArenA was Ziggo natuurlijk alvast goed zichtbaar.