EURO 2000 maakt 18,2 miljoen euro winst

WERNHOUT (ANP) - De Stichting EURO 2000 heeft aan het EK voetbal in Nederland en Belgie een batig saldo van 18,2 miljoen euro, zo'n 40 miljoen gulden, overgehouden. De positieve balans voor de organisatoren is ondermeer een gevolg van de extra inkomsten uit de kaartverkoop en het niet aanspreken van de post onvoorziene kosten.

De cijfers zijn dinsdag op een afsluitende bijeenkomst van EURO 2000 in Wernhout bekendgemaakt. De kaartverkoop - 95 procent van alle beschikbare tickets - leverde bijna vijftien miljoen gulden (6,8 miljoen euro) meer op dan begroot, de post onvoorzien bedroeg ongeveer 13 miljoen gulden (5,9 miljoen euro).

Het door de stichting EURO 2000 in eigen beheer uitgevoerde zogenoemde hospitality-traject (uitgebreide ontvangst van hoge gasten) leverde een positief resultaat op van ongeveer tien miljoen gulden. De overige winst kwam uit de gunstige koersontwikkelingen.

Het batig saldo komt ten goede aan het voetbal in Belgie en Nederland. Conform de statuten van de Stichting EURO 2000 zal voor het geld een bestemming gezocht worden in de sfeer van het jeugdvoetbal.

Overigens moet de Stichting wel belasting betalen over het winstgedeelte. Toernooi-directeur Harry Been verklaarde dat daarover gesprekken lopen met het ministerie van VWS en Financien.

De Stichting EURO 2000 hoopt op een coulante behandeling, vooral omdat het geld voor talentontwikkeling en nieuwe jeugdprogramma's wordt gereserveerd in Nederland. ,,Allochtonen bereik je bijvoorbeeld vooral met voetbal. Daarnaast zijn Nederlandse clubs afhankelijk van talenten als het vergoedingssysteem wordt afgeschaft. De KNVB moet investeren in de jeugd. Daar zou wat tegenover moeten staan.'' Volgens Been, inmiddels weer bij de KNVB terug als algemeen directeur, heeft VWS in eerste instantie positief gereageerd op het verzoek tot een eventuele afwijking van de gangbare regels.

Beide presidenten van de Stichting EURO 2000, de Nederlander Jeu Sprengers en de Belg Michel d'Hooghe, benadrukten in Wernhout dat is aangetoond dat twee kleine landen uitstekend in staat zijn een dergelijk toernooi te organiseren. Ook op een financieel verantwoorde wijze. Doelstelling was uit de kosten te komen. De begroting van de organisatoren bedroeg 135 miljoen gulden.

Voor de 31 wedstrijden zijn uiteindelijk 1.138.000 toegangskaarten verkocht. Voor de 24 groepswedstrijden is 93,9 procent van het beschikbare aantal aan de man gebracht. In de knock-outfase bedroeg dit percentage 95,6 procent.

Veertig procent van de verkoop kwam via internet tot stand. ,,We zijn hiermee tot dusver het grootste e-commerce project'', verklaarde toernooidirecteur Harry Been. ,,Het financiele resultaat is bijna voor een derde terug te voeren op de volle stadions. Dat is bij vorige toernooien weleens anders geweest.'' Van de 65.000 beschikbare hospitality-arrangementen werd in totaal 93 procent verkocht.