Fans vermaken zich op Open Dag

Fans vermaken zich op Open Dag

De Ajax Open Dag is ieder jaar weer een feest voor de fans. In combinatie met het zomerse weer werd de editie van 2013 een ideaal vakantie-uitje voor alle Ajax-fans. Voor ieder was er wat wils: van een pubquiz bij de stand van Ajax-sponsor Jupiler tot een kijkje in de nieuwe spelersbus.

Al ver voor het officiële startsein van de Open Dag heeft geklonken begeven de eerste Ajax-fans zich al in het ArenA-gebied. Terwijl bankmedewerkers hun kantoor opzoeken, kijken de veelal in roodwit gehulde Ajacieden uit naar wat komen gaat. En dat is nogal wat: van de spelerspresentatie tot de handtekeningensessie en van de training tot de activiteiten in de ‘Aegon Area’.

De ArenA en het gebied rond het stadion vormen dit jaar het decor van de Open Dag. Gedurende de dag waren er zo'n 20.000 tot 25.000 fans in en rond de ArenA te vinden. Wie een wandeling langs de vele activiteiten maakt, ziet dat 99 procent van de bezoekers een Ajax-shirt draagt. Uiteraard overheerst het vertrouwde roodwit, maar ook uitshirts uit heden en verleden zijn populair onder de fans.

Ajax-fans konden tijdens de Open Dag een kijkje nemen in de gloednieuwe spelersbus. Ajax-fans konden tijdens de Open Dag een kijkje nemen in de gloednieuwe spelersbus.

Op de trap voor de Official Ajax Fanshop treffen we de broers Damian en Jayjay. Samen met hun neef Jari zijn de jeugdige Ajax-fans uit Zaandam naar de ArenA gekomen. Alle drie gehuld in het nieuwste zwart/roze uitshirt beraden ze zich waar ze straks tijdens handtekeningensessie de krabbels zullen laten plaatsen. Buiten het feit dat zwarte stift op een zwart shirt lastig zichtbaar is, vind Damian het ook zonde van zijn nagelnieuwe Ajax-shirt. ,,Ik laat ze wel op mijn arm tekenen”, klinkt het vindingrijk uit de mond van Jayjay. De jongste van de drie Ajax-fans wil het liefst een handtekening van Boerrigter scoren. Damian richt zijn pijlen deze dag op Ajax’ nieuwste aanwinst Bojan. Jari kiest voor zijn favoriet Kenneth Vermeer.

Verderop in het ArenA-gebied beleven Remko en Myrthe een ‘thuiswedstrijd’. Samen met hun zoons Thymen en Thygo is het gezin uit Amsterdam Zuidoost naar de Open Dag gekomen. Ze dragen alle vier een ander thuisshirt van Ajax. Het shirt van de jonge Thymen onderscheidt zich doordat er een handtekening van Edwin van der Sar op staat.

Sinds de 130-voudig international weer terug is bij Ajax in de rol van directeur is het aantal handtekeningen dat hij moet uitdelen aan Ajax-fans weer fors toegenomen. Als keeper van Ajax maakte hij vele Open Dagen mee. De editie van 2013 zal de boeken ingaan als zijn eerste Open Dag als directeur. En dus staat alles in het teken van speeches en handen schudden. Onder andere in de Amsterdam Zaal, waar 400 leden van de Supportersvereniging Ajax een korte toespraak van Van der Sar krijgen. Daarna is het voor de SVA-leden de hoogste tijd om een plekje op de tribune te zoeken voor de spelerspresentatie. Maar niet voordat ze Van der Sar nog even snel op de foto hebben gezet met hun smartphone.

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst

Directeur marketing Edwin van der Sar spreekt 400 SVA-leden toe in de Amsterdam Zaal. Directeur marketing Edwin van der Sar spreekt 400 SVA-leden toe in de Amsterdam Zaal.
De Open Dag is leuk voor jong en oud. De Open Dag is leuk voor jong en oud.
De supporters kwamen al vroeg naar de ArenA. De supporters kwamen al vroeg naar de ArenA.
Deze jonge fan heeft zich op de cover van het Ajax-blad 1900 laten zetten. Deze jonge fan heeft zich op de cover van het Ajax-blad 1900 laten zetten.
Op de foto met een fraaie Ajax-Mercedes. Op de foto met een fraaie Ajax-Mercedes.
Het Ajax Jaarboek was tijdens de Open Dag met een speciale korting te koop. Het Ajax Jaarboek was tijdens de Open Dag met een speciale korting te koop.
Tijdens het wachten voor de ArenA werden de fans vermaakt door deejays van Radio Veronica. Tijdens het wachten voor de ArenA werden de fans vermaakt door deejays van Radio Veronica.
Drukte bij de stand van de Ajax Foundation. Drukte bij de stand van de Ajax Foundation.
Jupiler had een speciale Ajax-pubquiz georganiseerd. Jupiler had een speciale Ajax-pubquiz georganiseerd.
De jongste fans vermaakten zich op het springkussen van de Ajax Kids Club. De jongste fans vermaakten zich op het springkussen van de Ajax Kids Club.
Ajax-fans konden ook deelnemen aan een clinic van Ajax Camps & Clinics naast de ArenA. Ajax-fans konden ook deelnemen aan een clinic van Ajax Camps & Clinics naast de ArenA.
Een mooi spelelement: schiet alle blikken van Herbalife om. Een mooi spelelement: schiet alle blikken van Herbalife om.
Ook de jongste Ajax-fans wisten de weg naar de ArenA te vinden. Ook de jongste Ajax-fans wisten de weg naar de ArenA te vinden.
In de Aegon Area viel genoeg te beleven voor de fans. In de Aegon Area viel genoeg te beleven voor de fans.