'Ik ben aan een ander leven begonnen'

'Ik ben aan een ander leven begonnen'

Edwin van der Sar (42) heeft zijn eerste 100 dagen als directeur marketing van Ajax achter de rug. De 130-voudig international blikt in twee delen terug op zijn eerste maanden in Amsterdamse dienst. Vandaag in deel 1: volle agenda's, 'echt werken' en de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor.

De verschillen tussen zijn bestaan als profvoetballer en directeur zijn groot. Zoveel is Edwin van der Sar na drieënhalve maand inmiddels wel duidelijk geworden. Neem bijvoorbeeld zijn agenda. Nooit eerder zat die zo volgepland met afspraken als tegenwoordig. ,,Dat is voor mij een behoorlijk nieuwe situatie. Als speler was het juist de kunst zo min mogelijk op een dag te doen. Je concentreerde je op de training, eerstvolgende wedstrijd of een andere activiteit. Verder stond je dag voornamelijk in het teken van rusten en focussen. Zo was ik het jarenlang gewend. Nu probeer je zoveel mogelijk op een dag te plannen, al moet je daar wel een balans in vinden om productief te blijven. Het is belangrijk dat je helder blijft nadenken.”

Heeft het je verrast hoeveel uren er in een dag zitten?

,,Een beetje wel. Veel dingen zijn nieuw voor mij in mijn huidige rol als directeur. Eigenlijk ga ik nu op mijn 42ste ‘echt werken’. Alles wat ik daarvoor heb gedaan was min of meer een uit de hand gelopen hobby. Ik ben aan een ander leven begonnen.”

Heb je last gehad van afkickverschijnselen toen je in mei 2011 je keeperscarrière beëindigde?

,,Nee. Die verschijnselen heb ik eigenlijk totaal niet gehad. Tussen mei 2011 en eind vorig jaar heb ik vrij weinig gedaan op voetbalgebied. Ik heb een paar wedstrijden met Oud-Manchester United gespeeld. Verder geef ik mijn zoon Joe keeperstraining bij vv Noordwijk. Dat is soms rennen en vliegen zodat ik om 18:30 uur op het trainingsveld kan staan. Daarna train ik nog wel eens met het eerste elftal van Noordwijk mee.”

Directeur marketing Edwin van der Sar en directeur voetbalzaken Marc Overmars zijn weer herenigd bij Ajax. Directeur marketing Edwin van der Sar en directeur voetbalzaken Marc Overmars zijn weer herenigd bij Ajax.

De muren van zijn nieuwe werkplek zijn nog maagdelijk. Slechts op de kasten prijken herinneringen aan zijn vorige leven als keeper. Van der Sar weet hoe hij zijn kantoor wil aankleden. De keeperstrui die hij in 1995 droeg tijdens de gewonnen Champions League-finale in Wenen wordt opnieuw ingelijst en prijkt binnenkort aan een ArenA-muur. Het shirt uit zijn debuutwedstrijd als Ajacied wacht eenzelfde lot. Net als de bokaal die hij ooit ontving als Ajacied van het Jaar. Een bronzen borstbeeld van de Griekse held Ajax is voorlopig dé eyecatcher in Van der Sars kantoor. Ajax’ directeur marketing wil de inrichting bewust ook een tikkeltje minimalistisch, liefst overzichtelijk houden. Een directeurskantoor is net een doelwachtersgebied.

Het nieuwe directieteam bestaat naast jou verder uit Michael Kinsbergen (algemeen directeur), Marc Overmars (directeur voetbalzaken) en Jeroen Slop (financieel directeur). Hoe verloopt jullie samenwerking?

,,De eerste maanden stonden voor mij vooral in het teken van veel luisteren en indrukken opdoen. In korte tijd heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk te weten te komen over de organisatie en de mensen die er werken. Gelukkig heb ik daarbij genoeg hulp gekregen van Michael Kinsbergen en Jeroen Slop. Michael is een doorgewinterde zakenman. Hij heeft een schat aan ervaring in het bedrijfsleven opgedaan. En Jeroen zit al veertien bij Ajax. Hij kent de rode draad van de club. Marc ken ik natuurlijk nog uit mijn tijd bij Ajax en het Nederlands elftal. Tijdens onze spelersloopbaan hadden we altijd al een goede klik. Dat is nu in onze huidige functies niet anders. Het is mooi om samen met alle oud-spelers die hier rondlopen de club verder omhoog te helpen.”

,,Wat ik de afgelopen maanden ook heb gemerkt is dat er op de Toekomst heel veel over voetbal wordt gesproken. Als ik daar wel eens aanschuif voor een informeel gesprek met mensen als Ronald de Boer en Richard Witschge ademt alles een en al Ajax. Dan zit je zo even met een mannetje of zes over voetbal te praten. Uiteindelijk helpen dat soort gesprekken ook mee in de gedachten- en besluitvorming in de ArenA.”

Een van de punten die momenteel op de agenda staat, is het vinden van een nieuwe hoofdsponsor. Een sponsor die de huidige hoofdsponsor AEGON over anderhalf jaar gaat opvolgen. Hoe verloopt zo’n traject?

,,Daarvoor moeten we eerst heel goed weten wie we zijn. Wat kunnen en willen we als Ajax bieden? Op welke manier kan de sponsor van onze naamsbekendheid gebruikmaken? We zullen de juiste keuzes moeten maken als we met een bepaalde partij in gesprek zijn. ABN AMRO en AEGON zijn allebei een financieel bedrijf. Daar heeft de club dus ervaring mee. Een sponsor uit een andere branche kan weer heel andere eisen stellen. Daarom is het goed te weten wat we kunnen en willen weggeven. We hebben daar ook al een aantal gesprekken over gehad. Van daaruit kunnen we uitbouwen. We zijn een heel mooie partij, zeker voor een sponsor die een bepaalde mate van publiciteit en uitstraling zoekt.”

Morgen op Ajax.nl: deel 2 van het interview met Edwin van der Sar.

Tekst: Ajax.nl/Ronald Jonges en Daan Germans
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst