KPN stopt na dit seizoen sponsoring eredivisie en KNVB

KPN stopt na dit seizoen met de sponsoring van de eredivisie betaald voetbal. Het telecombedrijf verbreekt komende zomer ook de relatie met de KNVB. Het einde aan de tienjarige samenwerking scheelt het Nederlandse voetbal 10 miljoen gulden per jaar.

KPN vindt dat zijn investeringen te weinig publiciteit opleveren. Het bedrijf verwijt Eredivisie NV dat het gemaakte afspraken niet is nagekomen. KPN had de internetsite www.kpn-eredivisie.nl voor clubs willen lanceren, maar kreeg niet het exclusieve recht voor gebruik van voetbalbeelden op internet.

,,Dat was wel de afspraak'', zegt een woordvoerder van KPN, ,,maar Eredivisie NV verkocht ook rechten aan Canal+.'' Het stuitte KPN ook tegen de borst dat bij het begin van het nieuwe seizoen een logo werd gei¨ ntroduceerd met de naam 'Eredivisie' in plaats van 'KPN Eredivisie'.

De woordvoerder erkent dat de penibele financie¨le positie, 50 miljard gulden schuld en 4800 voorgenomen ontslagen, ook een rol speelt. ,,In zoverre dat we al onze lopende contracten tegen het licht houden. Dan is de vraag of ze lonend zijn voor onze activiteiten.'' Bij het voetbal was dat onvoldoende het geval, waarna KPN besloot te stoppen. Een co-sponsorschap werd niet overwogen. ,,Of je zit er helemaal in, of helemaal niet. We kunnen ons geld op dit moment beter besteden'', aldus de woordvoerder.

KPN sponsorde de eredivisie eerst onder de naam PTT Telecompetitie, toen de naam KPN Telecompetitie en daarna onder KPN Eredivisie. Bij de KNVB was het telecomconcern een van de dertien A-sponsors, die alle een gelijk bedrag inleggen. De bond heeft nog geen vervanger.

KPN trekt zich niet helemaal terug uit het voetbal. Het bedrijf gaat door met de internetactiviteiten voor de clubs Ajax, Feyenoord en PSV, VI-planet en het tv-programma Voetbal Inside. Ook bordreclame en langlopende contracten in stadions worden gecontinueerd.