Mark Dillon: 'De sleutel is de Ajax-cultuur ontdekken'

Mark Dillon is de 'technical and managing director' van Ajax Orlando, een soort Leo Beenhakker en Arie van Eijden tegelijk bij de Amerikaanse club. Dillon was even in Amsterdam, om de Open Dag bij te wonen, Ajax te zien voetballen tegen Haarlem en het nieuwe samenwerkingsverband tussen Ajax Amsterdam en Ajax Orlando te bekrachtigen.

Mark Dillon ontving van financieel directeur Jeroen Slop een borstbeeld van Ajax en gaf aan Slop in ruil een officieel Ajax Orlando shirt. ,,De ontwikkeling van de voetbalclub is al 18 jaar gaande'', zegt de Amerikaan na de mini-ceremonie. ,,Maar de Royale Orlando Football Academy bestaat pas vier jaar.'' De ROFA wordt nu Ajax Orlando. ,,Nu hebben we vijf jeugdteams van C- tot en met A-junioren'', vertelt Dillon. ,,Dat wordt sterk uitgebreid. Vanaf 2004 gaan we, net als Ajax, met F-jes werken.''

Dillon is geen onbekende met het Europese voetbal. Hij was de eerste Amerikaan die als prof in Europa ging spelen. ,,Ik ben in 1973 naar Engeland gegaan en kwam in 1977 als prof uit voor Wrexham. Daar moet je je niet teveel bij voorstellen, hoor'', zegt hij bescheiden. ,,Het was wel een nieuwe uitdaging. Ik kon daar nieuwe kennis opdoen. Zo heb ik mijn coach-diploma's in Engeland gehaald en kreeg ik een idee hoe de systemen, de clubs en de jeugdopleidingen in Europa in elkaar zitten. Ik ben ook nog deeltijds scout bij Bayer Leverkusen. Het is goed om de systemen van een G14-club te bestuderen. Ajax wist dan ook dat ik ervaring met Europees voetbal had, dus dat werkt makkelijker.'' Het eerste contact met Ajax werd gelegd doordat Dillon kennismaakte met een tegenstander-coach, die oud-Ajacied bleek te zijn: Wim Suurbier.

Ajax Orlando zal geen deel gaan uitmaken van de Major League Soccer. ,,Dat is niet ons eerste doel. De MLS neemt als orgainisatie alle contracten over, dus daar hebben wij niet veel aan.'' Orlando komt uit in de A-league. ,,Een overgangscompetitie, voor jongens die op school of bij een jeugdteam hebben gespeeld en de stap naar de senioren willen maken'', aldus Dillon. ,,We willlen de eerste club zijn die een brug naar Europa vormt.''

Dillon is van plan om zoveel mogelijk het Ajax-systeem toe te passen op zjn club. ,,De sleutel is de Ajax-cultuur te ontdekken'', vindt de directeur van Ajax Orlando. ,,We zijn goede studenten en zullen proberen snel te leren.'' In Amerika zijn er ongeveer 22 miljoen mensen die voetballen. Veertig procent daarvan zijn vrouwen. ,,Maar we hopen tussen de rest nog een paar goed voetballende mannen te ontdekken'', grapt Dillon. ,,Als je uit zoveel mensen kan kiezen, is de kans groot dat er talenten tussen zitten.''

Er zijn een heleboel voetbalfanaten in de verenigde Staten. Het bericht dat de club uit Orlando zich had verenigd met Ajax, was dan ook groot nieuws in Florida. ,,Meteen toen dat bekend werd, kreeg ik heel veel telefoontjes en e-mails. Opvallend veel mensen hebben zich ook aangemeld voor de Academy'', aldus Mark Dillon.