Minister Plasterk gast op de Toekomst

Minister Plasterk gast op de Toekomst

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk en zijn staatssecretaris Marja van Bijsterveldt brachten een werkbezoek aan de studiebegeleiding op de Toekomst. De beleidsbepalers keken hun ogen uit.

De minister in één van de zes studielokalen op de Toekomst. De minister in één van de zes studielokalen op de Toekomst.

Dat doen de spelers van de C2 ook, als het gezelschap rond half vijf binnenkomt. Jur Ronner, coördinator Sociaal Maatschappelijke Begeleiding en Ajax-voorzitter John Jaakke zijn de gastheren. Hoewel studiebegeleidster Sasa de Jong het team al had voorbereid, lijkt het bezoek toch nog onverwacht te komen. Het hoge bezoek en de spelers hebben duidelijk respect voor elkaar, maar minister Plasterk breekt de spanning bij de spelers door met velen een praatje aan te knopen. Hij vraagt honderduit en laat duidelijk merken dat hij ook een voetbalfan is. Het ijs breekt snel. ,,Huh, was dat een echte minister?”, zou één speler na afloop zelfs opmerken. Aan die spanning die vooraf heerste, zit nog een grappig aspect, zegt De Jong. ,,Ik vroeg de jongens of ze wisten waarom de minister op bezoek zou komen. Eentje zei dat dat vast was om te controleren of ze wel hard genoeg werkten. Dat is in die groep een eigen leven gaan leiden, en dat heb ik maar zo gelaten.”

De minister en staatssecretaris brengen het bezoek op eigen initiatief. Plasterk: ,,Ik was aanwezig bij de play-offwedstrijd tegen AZ, en hoorde na afloop dat de studiebegeleiding hier zo ontzettend goed is. Dat wilde ik wel eens met eigen ogen zien.” Ajax heeft in totaal 120 A-, B-, C- en D-junioren die in het voortgezet onderwijs zitten. Voor hen is de studiebegeleiding verplicht; de E- en F-jes zitten nog op de basisschool, leren thuis en trainen na schooltijd.
De minister en staatssecretaris tonen zich vooral onder de indruk van de formule ‘School moet en Ajax mag’. Het komt erop neer dat Ajax alle 220 spelers hun voetbalopleiding alleen maar laten volgen zolang hun schoolprestaties voldoende zijn. En aangezien de jongens maar één droom hebben – profvoetballer worden – zorgen ze er wel voor dat hun schoolprestaties in orde zijn. Ronner illustreert het met een treffend voorbeeld: ,,Vorige week was ik met de C1 op een toernooi in Italië – als we langer dan twee schooldagen weggaan, gaat er altijd een studiebegeleider mee. We hebben een vaste speler van het team echter niet mee laten gaan, omdat hij niet hard genoeg geleerd had. Hoewel we hem misten op het toernooi, gaat de studie toch echt voor. Ook hier bij Ajax." Minister Plasterk knikt instemmend.

Een beleidsmedewerker van OCW, minister Plasterk, Jur Ronner, staatssecretaris Van Bijsterveldt en John Jaakke bij het trainingsveld. Een beleidsmedewerker van OCW, minister Plasterk, Jur Ronner, staatssecretaris Van Bijsterveldt en John Jaakke bij het trainingsveld.

Ronner zegt dat de jongens het zo ontzettend druk hebben, dat ze gewend zijn gedisciplineerd te leven. ,,Ze halen het maximale uit hun tijd, en nemen op school en in de vijf kwartier studiebegeleiding per dag veel meer op dan hun klasgenoten.” Het systeem bevalt de spelers ook enorm, zo blijkt later uit de opgeluchte reacties van enkele C2-spelers. ,,Dit is zo fijn”, zegt er een. ,,Hier is voor elk vak iemand die ons kan helpen, en als ik thuis ben hoef ik nooit meer wat te doen. Dan ben ik echt vrij.” Ook de cijfers staven het gelijk van Ronner en het geluk en harde werken van de spelers: de schoolresultaten liggen boven het landelijk gemiddelde. Het ontlokt de minister de bewonderende opmerking dat het de kunst is om formules die werken te herkennen. Hij zegt dan ook zeker te zullen gaan nadenken over hoe hij kinderen in andere situaties ook op een dergelijke manier kan stimuleren.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt toont zich ook bij het trainingsveld onder de indruk van de jongens. Ze ziet spelers van de D-tjes hard werken onder leiding van Heini Otto, Simon Tahamata en Frank de Boer. ,,Ik kan me volledig voorstellen dat de jongens zo hard willen studeren. Wat wil je nou nog meer dan met zulke mannen op het veld te mogen staan?” Andersom hebben de jongens nu geen aandacht voor haar. Het leren is immers gedaan voor vandaag en nu willen en mogen ze zich eindelijk weer concentreren op wat ze het allerliefste willen.

Minister Plasterk en zijn gevolg werden ontvangen in de bestuurskamer van de Toekomst. Minister Plasterk en zijn gevolg werden ontvangen in de bestuurskamer van de Toekomst.
De minister vraagt enkele Ajacieden naar hun ervaringen met de studiebegeleiding. De minister vraagt enkele Ajacieden naar hun ervaringen met de studiebegeleiding.