'Naam Ajax als raket omhoog in Polen'

'Naam Ajax als raket omhoog in Polen'

De beste voetballers van Europa bivakkeren deze maand in Polen om hun land naar grote hoogte te stuwen op het Europees kampioenschap aldaar en in de Oekraïne. Maar niet alleen landen zijn bezig op de voetbalgroeimarkt in het oosten. Ook Ajax heeft een project aldaar omarmd. Ed van Schaick, academy consultant bij Ajax, was onlangs samen met Ronald de Boer in Polen om een voetbalproject van Nivea te lanceren.

Bij Ajax stromen de aanvragen binnen voor wat de club voor andere kan betekenen. De aanvragen komen vaak van clubs of bonden, die veelal een wedstrijdbezoek betreft of een bezoek aan de opleiding. Maar ook een workshop volgen of gewoon een verzoek om informatie komt veelvuldig voor. ,,Maar soms komen er aanvragen uit onverwachte hoek”, weet van Schaick. ,,Nivea bleek ten aanzien van het EK in Polen een project te willen doen aldaar, ook omdat alle media-aandacht daar nu ligt. Nivea deed onderzoek naar de tijdsbesteding van vaders met hun kinderen. Dat bleek maar een half uurtje per dag. Poolse vaders zijn nauwelijks betrokken bij het gezin en die ‘lifestyle’ wil Nivea doorbreken. Nivea vindt dat het Poolse gezinsmodel moderner moet. Ze denken dat met behulp van voetbal te kunnen bereiken.”

De huidverzorgingsproducent sprak met onder andere Real Madrid, Barcelona en Bayern München, weet Van Schaick: ,,Ze kozen uiteindelijk voor Ajax, omdat ons opleidingsmodel en de manier waarop wij met kinderen omgaan het beste past bij hun doelstelling. Dat was voor ons natuurlijk heel goed om te horen.”

Ajax en Nivea gaan honderd clubs in Polen begeleiden. Dit zijn geen betaald voetbalorganisaties of academies. ,,Nee, het zijn amateurclubs met goed willende vrijwilligers, maar zonder toereikende financiële middelen. Ze willen wel, maar kunnen niet zoveel.”
Nivea startte een actie waarbij Poolse clubs zich op een site konden aanmelden. Er werden criteria gesteld en uiteindelijk zijn er honderd clubs aangewezen, die aan het project mogen deelnemen. In februari volgde er een persconferentie met Ronald de Boer. ,,Dat was heel erg leuk”, vond Van Schaick: ,, Volgens mij waren er wel tegen de honderd mensen bij die persconferentie aanwezig. Er werd geweldig gereageerd op ons. Als popsterren werden we behandeld, we moesten handtekeningen uitdelen, op de foto met mensen.”

De Poolse media besteedde ruim aandacht aan Ajax. De Poolse media besteedde ruim aandacht aan Ajax.

De volgende stap in het project is dat Ajax twee workshops van twee keer vier dagen gaat geven. Van die 100 scholen mag elke school twee mensen afvaardigen. Per sessie zullen honderd mensen aanwezig zijn. De site Ajax Online Academy is in het Pools beschikbaar voor de deelnemers en Dennis Ladru van de Online Acedemy zal een workshop over het gebruik ervan geven. Van Schaick heeft een handleiding gemaakt met doelstellingen en karakteristieken van Ajax-trainingen. ,,Kinderen tot en met acht moet je bijvoorbeeld nog niet laten koppen, want er zit nog te zacht bot in het voorhoofd. Dan kan je vergroeiingen krijgen. In de handleiding staat dus wat je wel en niet moet doen en hoe je een training opbouwt.”

In Polen worden er toernooien georganiseerd voor de deelnemers en daaruit worden twee jongens – en twee meisjesteams geselecteerd. Die komen in juli 2013 een week op de Toekomst trainen. Als die toernooien zijn, zal Van Schaick gaan kijken. ,,Dit project is voor Ajax commercieel aantrekkelijk. De naam Ajax is in Polen als een raket omhoog geschoten.”

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax