Nieuw mobiel indoor netwerk ArenA

Nieuw mobiel indoor netwerk ArenA

In de Amsterdam ArenA heeft KPN een nieuw en verbeterd mobiel indoor netwerk aangelegd. Ook Ajax-fans kunnen in de ArenA zonder problemen mobiel bellen en internetten via 2G-, 3G- en 4G-technologie. De antennes die zijn aangebracht in het stadion zijn van de allernieuwste technieken. KPN werkte hierbij samen met T-Mobile en Vodafone. De Amsterdam ArenA loopt hiermee voorop in Europa.

Het netwerk - high density coverage network - is zo ontworpen en gebouwd dat ook andere mobiele operators dan KPN hun netwerk er eenvoudig op kunnen aansluiten. Hierdoor profiteren ook klanten van Vodafone en T-Mobile van sterk verbeterd mobiel bereik. Tijdens de thuisduels van Ajax is het voor fans nóg makkelijker bijvoorbeeld social media te volgen, delen en sturen én de Ajax-app te gebruiken.

,,Wij zien dit nieuwe mobiele netwerk als een belangrijk pluspunt in de relatie met onze fans in het stadion’’, vertelt Edwin van der Sar als directeur marketing van Ajax. ,,Het draagt ook bij aan een betere beleving. Niet alleen kunnen Ajacieden hun ervaringen delen via sociale media, het geeft bovendien de mogelijkheid om de functionaliteiten in de Ajax-app en van Ajax Mobile volledig te benutten, zoals nieuws, second screen en video.”

De Amsterdam ArenA is naast thuishaven van Ajax ook gastheer voor veel grote en kleinschalige evenementen, concerten en dancefeesten. Door dit multifunctionele karakter van het gebouw moet het indoor netwerk voldoen aan diverse eisen. Niet alleen de 53.000 zitplaatsen moeten goed bereik hebben, maar ook het veld dat gebruikt wordt bij evenementen dient een goede dekking te hebben. Om dit te bereiken heeft KPN meer dan 40 afzonderlijke antenne-installaties in de dakconstructie van de ArenA aangebracht. De netwerkcapaciteit kan desgewenst meegroeien met het toenemend datavolume voor de komende jaren.

,,De Amsterdam ArenA streeft naar een optimale service en kwaliteit voor de bezoekers van het stadion, een smartphone-proof stadion is onderdeel hiervan’’, weet Henk Markerink als directeur van de Amsterdam ArenA. ,,Het nieuwe netwerk hoort bij de ‘State of the Art’ ArenA. De connectivity in het stadion is verhoogd en dat merken we nu al door het stijgende aantal bezoekers dat incheckt op social media en melden dat ze in de ArenA zijn”.

Tekst: Ajax.nl/Amsterdam ArenA
Foto: Ajax.nl/Gerard van Hees