'Redenen genoeg om trots te zijn'

'Redenen genoeg om trots te zijn'

Waar Frank de Boer en zijn mannen seizoen 2014-2015 zo goed mogelijk af willen sluiten, richt directeur marketing Edwin van der Sar zich voor een deel al op het komende jaar. Ajax.nl sprak met hem.

Als je terugkijkt op het seizoen, waarover ben je tevreden?
,,Ik praat liever over mijn eigen verantwoordelijksheidsgebied dan over het voetbaltechnische gedeelte. Dan schieten mij vanzelfsprekend de deals met Ziggo en ABN AMRO te binnen. Dat was zakelijk gezien natuurlijk het hoogtepunt. De verlenging van Jupiler, het aanblijven van Aegon als sponsor en de uitbreiding van de sponsorportefeuille met Huawei en Sengled, daar kunnen we ook trots zijn.’

Momenteel loopt ook de actie waarbij supporters gratis een Club Card kunnen krijgen.
,,Klopt. En dat gaat als een trein. We hebben al ruim 30.000 nieuwe kaarten verstrekt. Een mooi aantal. Die actie loopt nog tot half april."

Wat is de achterliggende gedachte van deze campagne?
,,Wij willen het liefst elke thuiswedstrijd een vol stadion. We hebben een capaciteit van ruim 50.000 en verkopen jaarlijks zo’n 42.000 seizoenkaarten. Het hangt van de tegenstander af, met name hoe het uitvak gevuld wordt, hoeveel kaarten wij nog 'los' kunnen verkopen. Meestal gaat het om zo’n 8.000 kaarten. Wij merken dat bij veel mensen onbekend is hoe ze aan kaarten kunnen komen. Met een Club Card kun je in elk geval voor alle thuiswedstrijden van Ajax kaarten bestellen. Om daar meer aandacht aan te geven is deze actie bedacht.
,,Eigenlijk gaat de meeste kaartverkoop online, via Ajax.nl. Maar er zijn nog wedstrijden genoeg waarbij je op zondag op je fiets kunt stappen en bij het stadion kaarten kunt kopen. Dat weten veel mensen niet."

Algemeen directeur Michael Kinsbergen en jij hebben besloten dat bij sommige wedstrijden de kaarten goedkoper moeten zijn.
,,Ja, dat kun je een beleidswijziging noemen. Legia en Dnipro spreken minder aan dan Paris Saint-Germain en Barcelona. Maar in alle gevallen willen wij een vol huis. Dat geldt ook voor wedstrijden om de KNVB Beker. Wij kijken, in overleg met de supportersdelegaties, naar de juiste prijsstelling om zoveel mogelijk kaarten te verkopen. We zeggen eigenlijk: beter 50.000 keer € 15 en een vol stadion, dan 25.000 keer € 30 en een halfvol stadion. Sportief gezien heb je meer aan de steun van een vol stadion. En sportief moet altijd voor financieel gaan. We zijn een voetbalclub."

Komende week worden de verlengingsbrieven voor seizoenkaarthouders verstuurd. Wat is qua aantal de doelstelling voor komend seizoen?
,,Wij vinden ruim 40.000 een mooi aantal. Juist omdát we andere mensen ook gelegenheid willen bieden om af en toe een kaart te kopen. En mensen de kans geven om voor het eerst van hun leven naar de ArenA te gaan. Dat moet wel mogelijk blijven.
,,Het is fantastisch dat we een grote groep trouwe fans hebben die hun kaart jaarlijks verlengen. Voor Ajax is dit een hele belangrijke groep, waar we erg blij mee zijn. Zoals er genoeg andere redenen zijn om positief te zijn over onze fans. Als er nieuws is over supporters dan is het vaak negatief. Onderbelicht blijft altijd de grote groep waar wij als club zo trots op zijn. Er is een hele grote groep Ajacieden die geen wedstrijd wil missen. Alleen voor deze mensen vind ik het al doodzonde dat Dnipro ons uitschakelde. Het was echt een ouderwetse Europacupavond. Niemand kende de tegenstander en toch was er een geweldige sfeer in een bomvol stadion. Net als tegen Legia Warschau.
,,Wij realiseren ons dat het thuispubliek in algemene zin niet tevreden is over het spel. Maar de mensen die kaarten hebben gekocht voor de drie Champions Leaguewedstrijden voor de winterstop of voor de twee Europa Leaguewedstrijden na de winterstop, die hebben daar achteraf echt geen spijt van gehad."

Is er wat betreft de seizoenkaarten voor komend jaar sprake van indexatie? Of gaan de kaartprijzen om een andere reden veranderen?
,,We voeren dit jaar geen indexatie door. Voor ongeveer 30.000 seizoenkaarthouders verandert niks. Zij kunnen voor dezelfde prijs hun seizoenkaart verlengen. Dat is goed nieuws. Maar er zijn vier vakken waar de prijzen fors stijgen. Dat zijn de vakken bij de middenlijn, tegenover de hoofdtribune: de eerste ring Oost. Wij hebben een analyse gemaakt van alle vakken, hoe deze zich tot elkaar verhouden. Qua zicht en qua prijsstelling. Met name de prijsverschillen tussen de vakken op de hoofdtribune en die daar recht tegenover. Dat gaan we veranderen. Daarmee komen de prijzen beter in verhouding tot elkaar."

Tekst: Ajax.nl
Foto: Ajax.nl/Louis van de Vuurst