The making of: spelersportretten

The making of: spelersportretten

Je hebt ze in alle soorten, maten en uitvoeringen. De portretten die elk seizoen weer worden gemaakt van de Ajacieden. Volgens vertrouwd recept ‘schieten’ clubfotograaf Louis van de Vuurst en Ajax TV de portretten ook deze voorbereiding in Landhuishotel De Bloemenbeek.

‘Ajax Media & Fotografie’ prijkt op een bordje bij een deur, pal naast de receptie van De Bloemenbeek. Alle Ajacieden melden zich beurtelings bij Van de Vuurst en zijn collega’s van Ajax TV. Wie de deur door gaat, betreedt een klein nieuw universum. Het is het domein van grote, fel schijnende studiolampen en snorrende dan wel klikkende camera’s. Elk jaar weer wordt alles uit de kast gehaald om de Ajacieden op originele wijze te vereeuwigen. Onbelangrijk is dat ook niet; de spelersportretten moeten minimaal een heel seizoen mee. Na het voetbaljaar belanden de foto’s in de archieven van, onder meer, het Ajax Erfgoed.

Terwijl teammanager Tjerk Smeets toekijkt, is Mike van der Hoorn deze week de eerste selectiespeler die zich meldt in de gelegenheidsstudio. Eenmaal binnen verruilt de verdediger zijn hotelkleding voor het nieuwste thuistenue van Ajax, Aegon en adidas. De shoot kan beginnen. Van der Hoorn poseert eerst voor de clubfotograaf. Er worden portretten met en zonder stift gemaakt. Later wordt een handtekening in het portret gephotoshopt. Een spelersfoto moet elk seizoen weer origineel zijn. De afbeelding moet verrassen. De portrettenreeks moet daarbij bovendien passen in de huisstijl van de landskampioen.

Onder het felle schijnsel van de lampen stijgt de kamertemperatuur in het kamertje per minuut. Desondanks blijft iedereen scherp op de details. Want het omhoog houden van de stift, voor de fotograaf, mag vooral geen hinderlijke schaduwen achterlaten op het Ajax-tenue. Sponsors Aegon en adidas moeten uiteraard smetteloos zichtbaar blijven. Met het nieuwste thuisshirt strak in de voetbalbroek bereiken de sponsoruitingen - en de afgebeelde Ajacied - straks een miljoenenpubliek.

Ajax' huisfotograaf Louis van de Vuurst legt uit wat nodig is voor een geslaagd spelersportret. Ajax' huisfotograaf Louis van de Vuurst legt uit wat nodig is voor een geslaagd spelersportret.

Hetzelfde is natuurlijk van toepassing op de bewegende portretten die van de Ajacieden worden gemaakt. Ook voor de collega’s van Ajax TV is het deze week pezen geblazen. De opdracht om spelers én alle stafleden vast te leggen voor het stadionprogramma is een forse. De televisiemakers maken direct van de gelegenheid gebruik enkele promo’s op te nemen. Altijd goed en handig voor speciale acties, later in het seizoen.

Waar de tv-portretten binnenkort prijken op de stadionschermen in de Amsterdam ArenA, daar zullen de gefotografeerde fotoportretten op uiteenlopende podia te zien zijn. De Ajax Kick Off Presentatiegids en clubwebsite zijn vertrouwde platformen. De persoonlijke spelerskaarten en de seizoengids van – bijvoorbeeld – Voetbal International zijn twee ander kanalen. Ook worden de portretten commercieel ingezet.

De Ajax-portretten zijn, letterlijk, de visitekaartjes van de Amsterdamse club. Vooral daarom moeten de spelersfoto’s elk jaar weer pico bello zijn.

Houd Ajax.nl, Ajax TV en de officiële Twitter en Facebook van Ajax in de gaten voor het laatste Ajax-nieuws en exclusieve video’s vanuit De Lutte.

Tekst: Ajax.nl/Ronald Jonges
Foto’s: Ajax.nl/Louis van de Vuurst

Naar de spelersportretten van afgelopen seizoen

De handtekening van Mike van der Hoorn wordt ook gebruikt voor het nieuwe portret. De handtekening van Mike van der Hoorn wordt ook gebruikt voor het nieuwe portret.
Waarna de Ajacied instructies krijgt voor Ajax TV. Waarna de Ajacied instructies krijgt voor Ajax TV.
Van der Hoorn voor de camera van Ajax TV. Het resultaat is binnenkort onder meer terug te zien op de stadionschermen bij de thuiswedstrijden van Ajax. Van der Hoorn voor de camera van Ajax TV. Het resultaat is binnenkort onder meer terug te zien op de stadionschermen bij de thuiswedstrijden van Ajax.