'Trots en blij dat ABN AMRO terug is'

'Trots en blij dat ABN AMRO terug is'

Ernst Boekhorst, manager sponsoring bij ABN AMRO en Edwin van der Sar, marketing directeur van Ajax, gaven donderdagmiddag in de perszaal op sportpark de Toekomst een toelichting op de eerder deze dag bekendgemaakte partnerovereenkomst.

Een symbolischere plek dan op sportcomplex de Toekomst was er niet te bedenken. De nieuwe partner die in zijn eigen promotiefilmpje al de slogan heeft 'Partner van de toekomst' lieerde zich op de plaats waar Ajax aan talentontwikkeling werkt aan de toekomst.

Edwin van der Sar heette de toegestroomde pers met een trots gevoel welkom: ,,Twee weken geleden presenteerden wij de nieuwe hoofdsponsor. Vandaag heten we ABN AMRO welkom als partner van de Toekomst. Wij zijn trots dat ze hier zijn.”

De oud-doelman bewaart mooie herinnering aan de bank: ,,Iedere morgen als ik mijn kantoor binnenkom, zie ik als eerste het shirt waarmee ik in 1995 de Champions League won met uiteraard ABN AMRO erop. Ik ben trots en blij dat ze terug komen naar de club.”

De directeur gaf aan dat het sportcomplex gewoon de Toekomst blijft heten en niet naar de nieuwe partner wordt vernoemd: ,,Wel zal de Aegon Future Cup, het hooggewaardeerde toernooi voor onder zeventien, vanaf volgend jaar de ABN AMRO Future Cup gaan heten. Als Ajax vinden we het belangrijk om vernieuwend te zijn. Dat zijn we met de deals met ABN AMRO en met Ziggo.”

Van der Sar: 'De Toekomst zal gewoon de Toekomst blijven heten.' Van der Sar: 'De Toekomst zal gewoon de Toekomst blijven heten.'

Ernst Boekhorst kijkt ook zeer uit naar de nieuwe samenwerking: ,,Wij verheugen ons erop. Het is bijna zeven jaar geleden dat de naam ABN AMRO op het shirt stond. De keuze voor toekomst is weloverwogen gemaakt. ABN AMRO staat een meer maatschappelijk sponsorship voor, we kijken naar de talentontwikkeling.”

Om die woorden kracht bij te zetten, liet Boekhorst een filmpje zien waarin de vier domeinen waarin ABN AMRO zich als sponsor wil begeven. Sport, Kunst en Cultuur, Educatie en Ondernemerschap. De film eindigde met de mooie tekst ‘Wij kunnen niet wachten wat de toekomst ons zal brengen.’

Boekhorst: ,,Ajax is het eerste zichtbare van onze nieuwe sponsorrichting. Het is ontzettend gaaf om hieraan te werken. Ik kijk zelf uit naar de samenwerking met de Ajax Foundation. Als veel mensen meer gefocust maatschappelijk werk kunnen doen, dan straalt het ook op ons af. Ik ben vooral blij met de verbondenheid zodat we straks meer zichtbaar zijn.”

Ter afsluiting van de officiële persconferentie werd het shirt door Wim Jonk, vanuit het Technisch Hart verantwoordelijk voor de jeugdopleiding, aan Boekhorst overhandigd: ,,Er is erg hard gewerkt aan deze samenwerking. Ik heb het shirt uit 1991 nog in de kast liggen.” Bij de overhandiging kwamen meer herinneringen boven: ,,Ik ga terug in de tijd van toen. Het shirt had zo uit mijn kast kunnen komen!”

Shirts met de naam ABN AMRO worden niet verkocht, weet Van der Sar: ,,De shirts met Ziggo zijn te koop vanaf 1 december. Maar die met ABN AMRO erop worden niet verkocht.” Ook op de vrouwenlijn in de shops zal Ziggo te zien zijn.

Duidelijk werd bij de presentatie dat ABN AMRO weer verticaal op het shirt komt te staan. Boekhorst: ,,We hebben even overwogen om het zoals bijvoorbeeld in het hockey, horizontaal te doen, maar met een kleine knipoog naar de succesvolle historie, vonden we het wel chique om het als vanouds verticaal te doen.”

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Gerard van Hees