'TV-deal FOX is goed voor Ajax'

'TV-deal FOX is goed voor Ajax'

FOX International Channels (FIC) sluit zich aan bij Eredivisie Media & Marketing CV (EMM). Het mediabedrijf verwerft een 51 procent belang in EMM. Het voorstel daartoe is unaniem aangenomen door de 18 Eredivisieclubs, de KNVB en Endemol. Door het bestaande succes van Eredivisie Live te koppelen aan de internationale kennis, ervaring en het netwerk van FIC op het gebied van sportzenders, willen de twee partijen de Nederlandse voetbalfans een nog betere beleving bieden.

EMM is het mediabedrijf dat in 2008 werd opgericht door de Eredivisie clubs en Endemol. Binnen de onderneming worden de collectieve media- en sponsorrechten geëxploiteerd namens, en ten behoeve van, de 18 Eredivisieclubs. EMM is vooral bekend vanwege de exploitatie van TV-zender Eredivisie Live. Fox International Channels is in Nederland actief met de TV-zender National Geographic Channel en de digitale zenders 24Kitchen, Nat Geo Wild en FOXlife. De samenwerking vindt plaats onder voorbehoud van goedkeuring door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA).

Wat betekent deze nieuwe tv-deal voor Ajax?
Henri van der Aat (commercieel directeur Ajax): ,,Het is een goede deal, maar we moeten het niet overdrijven. We komen iets dichter bij Engeland, maar het is nog lang niet genoeg om financiële aansluiting bij de Europese top te krijgen. Toch is dit absoluut een stap in de goede richting. We hadden een overeenkomst tot 2017, maar door de nieuwe deal met Fox zijn we nu tot 2025 verzekerd van inkomsten. Bovendien laat het zien dat we het met Eredivisie Live goed hebben gedaan.”

De tv-deal met Fox loopt tot 2025. De samenvattingen blijven op het open net te zien. De tv-deal met Fox loopt tot 2025. De samenvattingen blijven op het open net te zien.

Hoe groot is het verschil met Engeland op tv-gebied?
,,Een laag geklasseerde club uit de Premier League, zo hebben ze mij bij Norwich City verteld, krijgt 42 miljoen pond uit de tv-pot in Engeland. Volgend jaar wordt dat kennelijk zelfs 62 miljoen pond. Als je dat bedrag door vijf deelt (op basis van het verschil in inwonersaantal tussen Engeland en Nederland, red.) zou een club uit de onderste regionen van de Eredivisie op zo’n twaalf miljoen euro moeten komen. En dat is het bij lange na nog niet.”

Blijven de samenvatting op het open net te zien?
,,Ja, ook in de nieuwe deal blijven de samenvattingen op het open net te zien. Dat is een wettelijke bepaling. En of dat dan in de toekomst de NOS zal blijven of een andere zender wordt, zullen we moeten afwachten. Maar het belangrijkste is: de samenvattingen blijven op het open net te zien.”

Zitten er nog meer voordelen voor Ajax aan de deal met Fox?
,,Internationaal gezien is deze deal ook belangrijk voor Ajax. Dankzij het internationale netwerk van Fox zal de Eredivisie nog meer zichtbaar in het buitenland worden. Dat is uiteraard ook goed voor ons. Het gaat niet alleen om geld, maar ook om onze zichtbaarheid in het buitenland. Ook dat is belangrijk voor een club als Ajax. Het vergroot onze mogelijkheden buiten Nederland.”

Wat gaan de supporters er verder van merken?
,,Door de samenwerking met zo’n grotere partij ontstaan er op tv-gebied meer mogelijkheden. In potentie is er daardoor kans op een betere productie. Ze kunnen ook andere rechten kopen, waardoor de uitstraling van de kanalen omhoog gaat. Bovendien kunnen we dankzij een wereldwijd erkende partij als Fox veel meer kanalen bedienen, ook online. Hierdoor kunnen we gemakkelijker mee met veranderd kijkgedrag van de supporter. Je zou het dus een win-winsituatie kunnen noemen. Zowel voor de clubs, als voor de fans.”


FOX International Channels
FOX International Channels (FIC) Benelux exploiteert National Geographic Channel en de digitale zenders 24Kitchen, Nat Geo Wild en FOXlife in de Benelux. FOX International Channels is de internationale multimedia tak van News Corporation. FIC ontwikkelt, produceert en exploiteert ruim 350 eigen nieuws-, sport-, film- en entertainmentkanalen in Latijns-Amerika, Europa, Azië en Afrika, in 37 talen. Deze kanalen en gerelateerde mobiele en HD-extensies bereiken wereldwijd ruim 1,1 miljard huishoudens. FIC heeft de ambitie hoge kwaliteit te leveren aan zijn wereldwijde gebruikers. FIC verwerft, ontwikkelt en (co)produceert scripted en non-scripted televisieprogramma’s voor digitale platforms, waaronder de populaire en voor een Golden Globe genomineerde serie The Walking Dead. FIC beheert vier productiestudio’s in de hele wereld en is verantwoordelijk voor de creatie van honderden televisie-uren. www.foxinternationalchannels.nl


Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst