Wat schreven de kranten?

Wat schreven de kranten?

De 2-1-overwinning van Ajax op Volendam werd maandag door alle kranten onder de loep genomen. De conclusie: de ploeg van Marco van Basten was te gemakzuchtig.


‘Lucky Ajax’, luidt de kop van het hoofdartikel van De Telegraaf. Volgens de krant kwamen de Amsterdammers in de slotfase goed weg tegen Volendam, dat behoorlijk grote kansen kreeg op de gelijkmaker. ‘Van Basten mocht zich gelukkig prijzen met de ‘lucky’ overwinning.’ Vooral de tweede helft was ondermaats, luidde de conclusie. ‘Nadat Suarez weer twee keer had gefaald, zakte het spel naar een bedenkelijk niveau en daalde vanaf de tribune een striemend fluitconcert neer.’
De Volkskrant vond Ajax te nonchalant. ‘Gemakzucht speelde Ajax tussen de twee UEFA Cupduels met Fiorentina parten’, schrijft de krant. ‘Tot in de laatste minuut mocht hekkensluiter Volendam hopen op een stuntje.’
Spits had een heel klein stukje pagina ingeruimd voor het duel in de ArenA. ‘Van Basten valt in herhaling bij Ajax’, kopt de krant, doelend op het feit dat de hoofdtrainer voor de zoveelste keer moest constateren dat zijn team niet goed omspringt met de kansen.
Ook AD besteedt veel aandacht aan de gemiste kansen. ‘Weer had Ajax moeite met het openen van de score. Dat is na de winterstop zonder uitzondering het geval. Tegen Groningen en Heerenveen lukte het helemaal niet om te scoren, Heracles en Vitesse maakten tegen Ajax zelf het eerste doelpunt en tegen Feyenoord bleef het openingsdoelpunt van Vermaelen onnodig lang uit.’
Trouw geeft Ajax ook geen complimenten. ‘Met het nodige geluk worstelde Ajax zich gisteren in de mokkende ArenA langs hekkensluiter Volendam.’ Wel was er aandacht voor het grote aantal afwezige spelers bij de thuisploeg. ‘Als excuus voor de tegenvallende prestatie mocht de trainer van Ajax een overvolle ziekenboeg aanvoeren. Van Basten miste met Gabri, Emanuelson, Enoh, De Jong, Vertonghen en Blind zoveel potentiële middenvelders dat hij Aissati na een uur liet debuteren.’
Dit artikel wordt later vandaag aangevuld met de berichtgeving uit Het Parool.