Website Ajax gaat nieuwe fase in

Met het gebruik van geavanceerde technologie en de introductie van een compleet gemoderniseerde 'look and feel' is de website van Ajax, www.ajax.nl, vandaag officieel een nieuwe fase ingegaan. 'Ajax is op het web klaar voor de toekomst," zegt Arie van Eijden, algemeen directeur van Ajax. "De nieuwe website voldoet aan alle wensen die heden ten dage aan een website gesteld mogen worden."

Ajax heeft zijn website ontwikkeld in nauwe samenwerking met een aantal belangrijke partijen. KPN bracht als strategisch partner kennis en expertise in. KPN was overigens al één van de zes partners in de sponsorpool van Ajax. Planet Internet, een dochter van KPN, treedt bovendien op als host voor de site.

GX creative online development BV trad in het project op als bouwpartner. GX is als technologiebedrijf vooral gespecialiseerd in web- en contentmanagement, mobiele media, online applicatie-ontwikkeling en integratie van backend systemen.

De partijen lieten zich adviseren door Davinci, projectmanagement en advies. Davinci verzorgde tevens het ontwerp van de nieuwe site. Op de website van Ajax biedt een aantal aan Ajax gelieerde bedrijven hun diensten aan. Zo kunnen reizen worden geboekt bij Ajax Travel, een samenwerkingsverband tussen Ajax en ATP, en kunnen online Ajax-artikelen worden besteld bij de zeer uitgebreide webwinkel van Wehkamp en Ajax.

Ajax Travel zal binnenkort reizen aanbieden naar de trainingskampen van Ajax in Schotland en Engeland en komend seizoen naar de Champions League- estemmingen van Ajax. Via de webwinkel op www.ajax.nl kan bijvoorbeeld binnenkort het nieuwe uitshirt van adidas bij Wehkamp worden besteld.

De Ajax-supporter wordt een ongekende hoeveelheid informatie over Ajax in al zijn facetten aangeboden. Op de website is in de ruimste zin aandacht voor nieuws, historie, statistieken en gegevens over alle spelers en alle elftallen van Ajax. Ook fotografie, geluidsfragmenten en bewegend beeld heeft een prominente plaats op www.ajax.nl.

Nieuw zijn de mediadiensten die in de nabije toekomst verder ontwikkeld zullen worden. Ook Ajax gaat op zijn website live beeldverslagen en beeldfragmenten uitzenden. Binnenkort zullen beelden van de trainingen worden aangeboden. Ook interviews, persconferenties en chat-sessies zullen te zien zijn op www.ajax.nl. Ook de rijke historie van Ajax komt op de website van Ajax in fragmenten ter beschikking.

Ajax biedt bewegend beeld aan voor iedere internetgebruiker. De beeldfragmenten worden in drie formaten gepresenteerd: voor de internetter die gebruik maakt van een traditionele telefoonlijn, een ISDN-lijn of een breedband-verbinding.

Bij de mediadiensten is ook informatie te vinden over allerlei nieuwe manieren om geïnformeerd te raken over Ajax, zoals door middel van SMS-diensten die verzorgd worden door KPN.

Ajax-fans kunnen zich éénmalig registreren en hebben vervolgens toegang tot tal van diensten en informatiebronnen. Om gebruik te maken van alle diensten volstaat de uitermate handige éénmalige registratie.

Afgelopen woensdag is reeds een testfase van start gegaan. De eerste dag trok de website van Ajax 17.000 unieke bezoekers. In totaal werden die dag 155.000 pagina's geraadpleegd. De website van Ajax is één van de best bezochte sportwebsites van Nederland.