'You can do a selfie selfie'

'You can do a selfie selfie'

Een selecte groep Ajacieden verzorgde maandag een exclusieve meet & greet in de adidas-store van de Grand Indonesia Mall. De acht spelers - allen voorzien van een persoonlijk contract bij adidas - plus Ajax-ambassadeurs Edwin van der Sar (directeur marketing) en Jaap Stam (assistent-trainer) gingen geen vraag, handtekening of fotomoment uit de weg.

Als de Ajacieden hun plek hebben gevonden aan de hagelwit gedekte tafel, worden ze een voor een voorgesteld. ,,Helloooo Mickey'', laat de enthousiaste presentatrice haar stem over de winkelgalerij schallen. Mickey van der Hart, een van de twee jonge keepers in de jonge Ajax-selectie bij deze Indonesian Tour 2014, steekt zijn hand op. Camera’s leggen het klikkend en zoemend vast. De introductie van Stam en Van der Sar oogst het meeste applaus van het toegestroomde winkelpubliek. Het plaatje oogt vertrouwd goed. Alle Ajacieden worden in de rug gedekt door een gigantische afbeelding van een Ajax-shirt. Rood en wit, het Ajax-logo en drie geborduurde sterren komen tot in detail terug op het decorstuk. '#adidas – ajax, meet and greet, valt er op te lezen. Het lijkt een wedstrijdaankondiging. Maar dan wel een van een vriendschappelijk duel.

,,Sport verbindt de mensen, zeker ook in Indonesië", weet Hermann Seet als Senior Manager Category Merchandising South East Asia. De adidas-manager is vanuit Singapore naar Jakarta afgereisd. Alles om het bezoek van Ajax in goede banen te leiden. Qua aankleding en organisatie is er in de grootste adidas-winkel in Jakarta alles aan gedaan om er een geslaagde ontmoeting met fans en liefhebbers van te maken. Seet begroette in juli 2013 op dezelfde plek al de selectie van Chelsea FC. ,,Adidas is het populairste en meest verkochte merk in Indonesië en voetbal is hier de eerste sport. Het gaat om brand association, merkbeleving. Ajax heeft hier een positieve naam. Iedereen kent de club. Ajax is echt een club voor de fans. Dat komt door de specifieke Ajax-cultuur van opleiden en de manier van spelen. Ik ben happy dat Ajax hier is en in adidas speelt. Van der Sar is daarbij ook voor adidas een great ambassador.’’

Als de spelers en trainer plus directeur vragen worden gesteld, klinken er als vanzelf ook interessante antwoorden. ,,Hoe mijn toekomst eruit ziet?’’, herhaalt Siem de Jong een vraag. ,,Ik heb nog geen idee en wacht ook af wat er in de zomer gebeurt. Als ik blijf is het doel om een vijfde titel te halen. En om te overwinteren in de Champions League. Het wordt hopelijk weer een mooi nieuw Ajax-seizoen.’’ Zo vlak voor het WK gaat het in sommige vraagstellingen ook over het Nederlands elftal. De Jong scoorde afgelopen jaar namens Oranje twee keerde tegen Indonesië, in Jakarta. Hij hoopt snel weer opgeroepen te worden als international. ,,Een WK met Oranje was een mooie ervaring geweest. Helaas heb ik dit jaar te veel blessures gehad. Ik heb daar ook over gesproken met de bondscoach. Jammer dat ik die mooie kans nu mis. Hopelijk zit ik volgend jaar weer bij het nationale elftal.’’

Jaap Stam en Edwin van der Sar kregen heel wat vragen op zich afgevuurd. Jaap Stam en Edwin van der Sar kregen heel wat vragen op zich afgevuurd.

Ook recordinternational Van der Sar krijgt onvermijdelijke vragen over Oranjes kansen in Brazilië. De Ajax-directeur rept over de grote uitdaging die het Nederlands elftal in voetbalmaf Zuid-Amerika wacht. ,,Oranje is het laatste WK tweede geworden’’, roept 130-voudig ex-international Van der Sar in herinnering. Nu wacht direct een lastige start met Spanje als eerste opponent. Ik weet dat bondscoach Louis van Gaal, mijn oude trainer bij Ajax, zijn selectie daar heel goed op voorbereid.’’

Liever nog praat Van der Sar over zijn club en in het bijzonder ook de wereldberoemde Youth Academy, de jeugdopleiding op de Toekomst. Geroutineerd worden vragen die richting op gestuurd. ,,De toekomst van onze club ligt bij de jeugdopleiding’’, legt de doelman in ruste uit. Als Van der Sar een blik op de aangeschoven spelers werpt, ziet hij goedkeurend dat alle acht aanwezige Ajacieden minstens een deel van de jeugdopleiding doorliepen.

,,Na de warme ontvangst op vrijdag, wachtte ons zaterdag direct een duel met Persija onder lastige omstandigheden’’, vertelt de directeur en clubambassadeur. ,,En woensdag treffen we misschien nóg wel een fanatiekere tegenstander in Bandung. Dit zijn fantastische ervaringen voor jongens uit onze eigen opleiding.’’ Vervolgens vertelt buurman Stam desgevraagd over zijn ambities om ooit als hoofdcoach aan de slag te gaan. Volgens de assistent-trainer polste zijn oude club AC Milan hem al eens voor een staffunctie. ,,Ook als trainer maak je een bepaalde ontwikkeling door’’, legt Stam het in meer algemenere termen uit. ,,Mooi om te zien dat spelers tips en aanwijzingen aannemen en beter worden. Daarom is de opleiding ook zo belangrijk voor jonge spelers. Ajax is een club met een enorm potentieel. Dat zie je ook aan de spelers uit onze jeugdopleiding.’’

Als alle Ajacieden minstens een vraag hebben beantwoord en ook adidas is gecomplimenteerd voor de nieuwste shirt- en schoenontwerpen, is het tijd voor foto’s en handtekeningen. ,,You can do a selfie selfie’’, tipt de presentatrice het publiek als ze haar microfoon weer mag gebruiken. De Ajax-posters waarop de Ajacieden het 33e landskampioenschap vieren vinden gretig aftrek. Geduldig worden de posters door de Ajax-spelers voorzien van hun krabbels.

Na de handtekeningensessie schuifelen veel bezoekers vanaf de galerij door richting adidas-store. Het wereldberoemde Ajax-shirt staat centraal opgesteld. De landen- en clubteams die adidas ook kleed, liegen er niet om. De muren hangen vol tenues, trainingspakken en overige merchandise van Spanje, Bayern München, Argentinië, Duitsland, AC Milan en Chelsea. De beeltenis van adidas-speler Lionel Messi en een verwijzing naar de NBA (‘official outfitter of the NBA’) maken het merkbeeld compleet. Een ding is duidelijk in de grootste adidas-winkel van Jakarta: adidas is een wereldspeler in de sportwereld.

Tekst en foto’s: Ajax.nl

Siem de Jong werd gevraagd naar zijn toekomst bij Ajax en het Nederlands elftal. Siem de Jong werd gevraagd naar zijn toekomst bij Ajax en het Nederlands elftal.
Na de interviewsessie was het tijd voor handtekeningen. Na de interviewsessie was het tijd voor handtekeningen.
Er kwamen veel Ajaxliefhebbers en media af op het bezoek van Ajax aan adidas. Er kwamen veel Ajaxliefhebbers en media af op het bezoek van Ajax aan adidas.
Lesly de Sa, Sheraldo Becker en Kenny Tete. Lesly de Sa, Sheraldo Becker en Kenny Tete.
Het personeel was speciaal voor de gelegenheid in Ajax-tenue gestoken. Het personeel was speciaal voor de gelegenheid in Ajax-tenue gestoken.