Menu
Amerikanen maken kennis met filosofie en handelsmerk van Ajax

Amerikanen maken kennis met filosofie en handelsmerk van Ajax

De aankondiging op Times Square was in november vorig jaar groot nieuws, zowel nationaal als internationaal. Via een advertentie maakte Ajax bekend een kantoor in New York te gaan openen en de Amerikaanse markt te willen gaan veroveren. Een onderdeel van die strategie is zoveel mogelijk Amerikanen kennis te laten maken met Ajax’ filosofie én handelsmerk: talentontwikkeling. De voorbije weken werden op 5 verschillende plekken Camps en Clinics georganiseerd. “Ik heb dingen geleerd waar ik door andere trainers nog nooit op ben gewezen.”

Ajax beschikt sinds het najaar van 2015 over de Ajax Coaching Academy (ACA), een afdeling die graag mondiaal hét kennisinstituut hoopt te worden waar spelers, coaches en clubs talent kunnen ontwikkelen. Idealiter wil Ajax op elk continent aanwezig zijn. Sinds 9 maanden is het bal ook geopend in Noord-Amerika.

Naam Ajax internationaal laten groeien
"Het startpunt is geweest om de ACA op strategisch goede plekken in de wereld neer te zetten”, vertelt algemeen directeur Edwin van der Sar. “Met als doel meer mensen met de naam Ajax, onze filosofie en het shirt in aanraking te laten komen. We bieden verschillende segmenten aan. Guangzhou R&F is onze grootste afnemer. We hebben in China een aantal trainers die de jeugdopleiding hebben overgenomen volgens de filosofie van Ajax. Ook zijn er internationale samenwerkingen met Sagan Tosu (Japan), Ajax Cape Town (Zuid-Afrika) en Sydney FC (Australië). Daarnaast verlenen we op verschillende vlakken consultancy.”

‘We hebben na afloop tegen de deelnemers gezegd: de camps zijn dan weliswaar voorbij, maar jullie reis nog lang niet.’

“Het is voor ons geen marketinginstrument”, vervolgt Van der Sar. “Wij hebben altijd gezegd: ‘we moeten doen waar we goed in zijn’. Dat is het opleiden van spelers, talentontwikkeling. Het belangrijkste is natuurlijk dat onze jeugdspelers hier in Amsterdam het best opgeleid worden, maar we willen onze kennis graag delen met landen, clubs, regio’s of mensen die interesse hebben. Wel via een echte Ajax-signature. De mensen die dat doen, moeten Ajax goed kennen, hier opgeleid zijn, het liefst hier al gewerkt hebben en de filosofie kunnen uitdragen.”

In dat kader is meteen ook de rol van Sonny Silooy verklaard. De bekende oud-Ajax 1-speler (ruim 250 duels in de hoofdmacht) was de afgelopen weken van de partij in de camps die door Ajax op Amerikaanse bodem werden georganiseerd. Plaats van handeling waren achtereenvolgens Milwaukee, Columbus, Baltimore, Ellicott City en Fairfax.

Centrale rol voor de kernwaarden van Ajax
Met zijn schat aan ervaring en aanstekelijke enthousiasme kan Silooy natuurlijk als geen ander overbrengen waar Ajax voor staat en welke route jeugdspelers moeten afleggen om succesvol richting het eerste elftal door te stromen. Daarin spelen de kernwaarden van Ajax een centrale en leidende rol.

Silooy: “We hebben na afloop tegen de deelnemers gezegd: de camps zijn dan weliswaar voorbij, maar jullie reis nog lang niet. Je moet iedere dag proberen jezelf beter te maken. De deelnemers moeten nu zelf aan de slag met de skills die we ze geleerd hebben en de tools die we meegeven, op zowel technisch als tactisch vlak.”

Een groepsfoto, met helemaal rechts Sonny Silooy.
Een groepsfoto, met helemaal rechts Sonny Silooy.

Van dichtbij maakten de Amerikanen mee dat niet om de hete brij wordt heen gedraaid. “Ons doel is om spelers op te leiden die op Champions League-niveau het verschil kunnen maken. Daarbij zijn we Amsterdams direct. We zijn niet boos of teleurgesteld als er dingen misgaan, maar geven enkel de juiste informatie. Het doel is om te helpen, maar uiteindelijk moeten de spelers het wel zelf doen.”

Videobeelden vielen in de smaak
Juist het oog voor detail en de intensieve begeleiding vielen bij de Amerikanen in de smaak. Niet alleen werden de deelnemers tijdens de camps uitgebreid gecoacht, ook achteraf werden ze achteraf van feedback voorzien. Om het zo visueel mogelijk te maken, kregen deelnemers zelfs videobeelden van zichzelf te zien. Ilya Lalich kon het geheel zeer waarderen, zo laat ze in een reactie weten.

‘Dat is wel hoe we het voor ogen hadden. Om bij te dragen aan het succes van het voetbal.’

“Ik heb dingen geleerd waar ik door andere trainers nog nooit op ben gewezen. Bedankt ook voor de tijd die door Ajax in de videoclips is gestopt. Ik heb ze bekeken en vond ze erg waardevol. Ik heb erg veel plezier gehad tijdens het camp en kan zeggen dat ik een betere speelster ben geworden.”

Uiteraard deden de deelnemers er alles aan om zichzelf in de kijker te spelen.
Uiteraard deden de deelnemers er alles aan om zichzelf in de kijker te spelen.
Prima traptechniek.
Prima traptechniek.

En dat is natuurlijk hetgeen waar het Ajax en de ACA om te doen is. Spelers en speelsters naar een hoger niveau brengen. Het voetbal wereldwijd naar een hoger niveau tillen. Trainers spelen daarin ook een belangrijke rol. Zij moeten immers voetballers helpen zichzelf te ontwikkelen. Om die reden werden door de ACA ook 4 zogenoemde ‘education sessions’ gehouden, waarbij in totaal 118 coaches bijgeschoold werden.

Mooie ontwikkelingen
Van der Sar: “We zijn de ACA in 2015 begonnen met 2 man. De afdeling is nu al vervijfvoudigd, los van de mensen die in het buitenland zitten. Het is een volledig onderdeel van Ajax geworden. Dat is wel hoe we het voor ogen hadden. Om bij te dragen aan het succes van het voetbal. En het is echt iets dat bij Ajax past.”

Wat Van der Sar betreft, drukt Ajax zijn neus de komende jaren nog nadrukkelijker aan het venster in het land van de onbegrensde mogelijkheden. “Uiteindelijk is er in Amerika een heel grote voetbalmarkt. Daar willen we ook zichtbaar zijn. Om cursussen of trainingen te geven, talent te ontdekken en mensen naar Ajax lokken om te kijken wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.”

Tekst en beeld: Ajax.nl