Ajax komt in actie tegen Social Hate

Iedere maand ontvangen spelers en speelsters van Ajax meer dan 1500 haatberichten op sociale media. Maar helaas zijn zij niet de enige. Dit soort berichten maken deel uit van een groeiende trend die online miljoenen mensen raakt. Als oproep om social hate het zwijgen op te leggen speelt Ajax dit weekend met drie witte stippen op het shirt, in plaats van namen. De drie stippen staan internationaal symbool voor stilte. Maar ook voor het menu-icoon waarop je klikt om haatberichten en bijbehorende accounts te rapporteren.

Tags

  • #SilenceSocialHate

Socials

Onderzoek toont aan dat 82% van de Nederlanders zich stoort aan het zien van haatberichten of -comments op social media. Echter onderneemt slechts  25% actie om het te stoppen. Zo dragen we onbewust bij aan een omgeving waarin social hate steeds normaler gevonden wordt. Met de actie #SilenceSocialHate start Ajax een gesprek over de impact van social hate en hoe we het samen kunnen bestrijden.

Brian Brobbey: 'Social hate blijft groeien zolang we het accepteren. Negeer het niet, rapporteer het.'

Wat is social hate?

Onder social hate vallen bedreigingen, discriminatie, intimidatie en andere vormen van agressie op sociale media die jij als gebruiker als beledigend of grensoverschrijdend ervaart. Dit kunnen berichten zijn die persoonlijk aan jou zijn gericht, maar ook comments die je ziet bij anderen in je stories of tijdlijn.

Waarom rapporteren?

Social hate blijft groeien zolang we het accepteren. Hoe vaker we haatberichten als community rapporteren, hoe meer we social platforms aansporen om actie te ondernemen. Door samen onze grenzen aan te geven maken we social media een mooiere plek voor onszelf en voor de toekomst.

Social hate rapporteren is eenvoudig en anoniem. Selecteer het menu-icoon (...) en klik op ‘rapporteren’. Het bericht en het account zullen nu worden gereviewed door de social platforms, zoals zij in hun rapportagebeleid beschrijven: Facebook, Instagram, X, YouTube en TikTok.

Online masters programma

Als hoofdsponsor omarmt Ziggo de campagne van Ajax tegen 'social hate' met betrekking tot haatberichten op social media. Ziggo draagt graag bij aan de zichtbaarheid door de boodschap prominent te tonen op de buitenkant van de Ziggo Dome en door het beschikbaar stellen van de virtual carpet bij de wedstrijd. Bij Ziggo staat het bevorderen van een veilige online omgeving hoog op de agenda. Zo maakt het omgaan met asociaal online gedrag deel uit van ons Online Masters-lesprogramma. Dit programma biedt scholieren essentiële vaardigheden om veilig, vaardig en bewust online te zijn.

Wil je de campagne ondersteunen op jouw eigen social kanalen? Download dan hier de statements.

Tags

  • #SilenceSocialHate

Socials