Uitgehongerd stormen ze op het buffet af

Uitgehongerd stormen ze op het buffet af

Vorige week kwam mijn zoon met een verlekkerde blik in z’n ogen terug van Ajax. ''Mam, vandaag was het echt lekker, we kregen loempia's!''. Sinds hij in de O13 zit, eet hij vier keer per week op De Toekomst. En hij niet alleen, dagelijks eten er honderdtwintig (!) jongens van het uitgebreide buffet. Plus alle trainers, fysiotherapeuten, performancecoaches en zo'n beetje alles wat er verder in een trainingspak op de Toekomst rondloopt.


Ellen Dikker is columniste en moeder van een jonge Ajacied. Maandelijks deelt zij haar ervaringen als voetbalmoeder in haar blog Toekomstperspectief op Ajax.nl.


Zodra de jongens van het trainingsveld afkomen is het douchen, omkleden en zo snel mogelijk naar de kantine om te eten. Voedingsdeskundige Peter Res vertelt me dat het belangrijk is om na de training direct de herstelfase in te gaan. De verbruikte energie moet worden aangevuld. En het liefst met een gezonde maaltijd. Daarom staan er iedere dag vier koks in de keuken om de topsporters in spe een gevarieerd menu aan te bieden.

Het menu van vandaag zorgt voor blije gezichten.
Het menu van vandaag zorgt voor blije gezichten.

'Denk niet dat de jongens kunnen sjoemelen'

De jongens mogen zelf opscheppen uit de bakken. Maar er zijn wel richtlijnen. De helft van het bord moet met groentes worden gevuld, een kwart met aardappelen, rijst of pasta en het laatste kwart met vlees of vis. Vis ligt er trouwens iedere dag, want vis is goed voor een topsporter. Vette vis dan hè. Er wordt alleen water gedronken en het toetje bestaat steevast uit een stuk fruit. Denk niet dat de jongens kunnen sjoemelen met groente of rijst, er staat altijd een trainer in de buurt die in de gaten houdt wat de jongens opscheppen. Zijn ze te zuinig geweest met het een of ander, dan krijgen ze er een forse schep bij.

Een trainer houdt een oogje in het zeil bij wat er wordt opgeschept.
Een trainer houdt een oogje in het zeil bij wat er wordt opgeschept.

Toevallig ben ik rond etenstijd op de club. Als wilde honden stormen de jongens op het buffet af. De training heeft hen blijkbaar uitgehongerd. Alhoewel, pubers hebben altijd honger. Nieuwsgierig drommen ze bij de bakken met voedsel. Broccoli, pasta en zalm. Ik zie opgeluchte gezichten. Want lang niet iedereen vindt alles lekker. Bovendien is het anders dan thuis waar moeder rekening houdt met de voorkeuren van haar kroost. Hier moet alles gegeten worden. Maar de maaltijd van vandaag stemt ze vrolijk. Echt uitgelaten worden ze als ze de pizza in het vizier krijgen waar ze allemaal een stuk van mogen pakken. Halleluja, vorige week een loempia en nu pizza!

'Binnen no-time zijn de borden leeg'

Met volgeladen borden schuiven ze aan bij hun team. Aan de lange tafels wordt gepraat, gelachen en gegeten. Of beter geschrokt. Binnen no-time zijn de borden leeg. Geen korstje pizza meer te zien. De trainer kijkt geamuseerd toe. Hij komt even naar me toe. ''Weet je waar die pizzabodem van gemaakt is?” Zijn ogen twinkelen van plezier. ''Bloemkool!'' Hij legt een vinger op z’n lippen: ''Niet zeggen hoor''.

Op de foto met de Ajax-Keukenbrigade.
Op de foto met de Ajax-Keukenbrigade.

Ik moet denken aan wat mijn zoon vorige week vertelde. Iedereen was zo verrukt van de loempia's geweest, dat er een loempiahandel was ontstaan. Er werd van alles verzonnen om nog een extra stukje te bemachtigen. ''Als ik de helft van jouw loempia krijg, eet ik de rest van je groente op.''Met terugwerkende kracht ben ik heel benieuwd wat die jongens nu eigenlijk naar binnen hebben gewerkt. Het zou me niks verbazen als ze hebben zitten smullen van krokant gebakken gevulde courgetteplakken.

Wil je jouw kind als een topsporter laten eten? Lees dan deze vijf tips van voedingsdeskundige Peter Res:

5 Tips van Peter Res:

Tip 1: Geen frituur (frituur is om tal van redenen niet goed)

Tip 2: Vermijd frisdrank. Veel te zoet. Dat geldt voor alle energie- en sportdrankjes die er te koop zijn

Tip 3: Kies voor volkorenproducten. Ook voor de rijst en pasta

Tip 4: Eet minstens 2,5 uur voor de wedstrijd

Tip 5: Na de wedstrijd een yoghurtje, goed voor het spierherstel

Tekst en beeld: Ellen Dikker