Menno, je bent met Edwin van der Sar naar New York geweest. Wat kun je vertellen over jullie reis?
"Het belangrijkste is dat we mooie mediadeals hebben gesloten met ESPN en Bleacher Report. Dat zijn ontzettend grote partijen die ons gaan helpen met het verspreiden van Ajax-content. Zo boor je een heel nieuwe doelgroep aan: allemaal voetbalfans, die zich hopelijk ook aan Ajax verbonden gaan voelen. Voor onze partners is het natuurlijk ook belangrijk dat we door deze deals meer zichtbaar worden. Denk aan Bud, adidas, maar ook aan Mercedes-Benz of Hublot."
"Wij kunnen samen met ESPN en Bleacher Report optrekken, ook in het maken van content die specifiek op de VS is gericht. Ons bereik vergroten is nu het belangrijkst. Middels deze externe platformen wordt een nieuwe doelgroep voor ons toegankelijk. Het samen maken van de content met ESPN en Bleacher Report en het toegang hebben tot hun platformen helpt ons enorm in de stappen die we willen zetten."
"Het is dezelfde strategie als we in China hebben gehanteerd, ondanks dat de benadering vanzelfsprekend verschilt van elkaar. Ook daar hebben we eerst gefocust op bereik vergroten, beter in contact komen met onze fans en betere content maken voor die markt. In China was de start echter nog lastiger. Daar maakten en bekostigden wij de content volledig en de mediapartijen daar zorgden alleen dat de content zichtbaar was op de juiste platformen voor onze fans. Dat is later veranderd naar het samen maken en bekostigen. Nu is het voor ons een mooie inkomstenbron geworden, aangezien we onze content verkopen in de Chinese markt. Zo zien we dat in Amerika ook. Al zijn we hier meteen een stap verder dan het begin in China en maken we de content al gelijk samen."
Wat stond er nog meer op jullie programma de afgelopen dagen?
"We hebben de collega’s die hier wonen en werken bezocht. Net als een aantal van onze partners die wereldwijd actief zijn zoals Bud en Suitsupply. Daarnaast hebben we een aantal inspirerende meetings gehad met Google en YouTube, Relevent Sports en hebben we een kijkje in de keuken gekregen bij de NY Knicks en de NY Rangers. Het was mooi om van de mensen van YouTube te horen hoe goed de Ajax-content het afgelopen seizoen heeft gedaan."
"Daarnaast heeft Edwin nog een aantal media-optredens gedaan bij ESPN FC, Sports Illustrated, Men in Blazers en waren we te gast bij de talkshow van Seth Meyers, die groot fan is van Ajax."
Ending our day at @LateNightSeth! ��
— AFC Ajax (@AFCAjax) October 9, 2019
P.S. Did you know that @SethMeyers is a huuuuuuuuge #Ajax fan? ��#AjaxUSA ���� pic.twitter.com/7q0PosooqV
Ajax opende 13 november 2018 een kantoor in New York. Hoe kijk je terug op het 1e jaar van Ajax in de VS?
"We vierden de opening van ons kantoor met een gigantische billboard op Times Square. Dat was een prachtig plaatje en zorgde ook voor een kickstart qua aandacht. Vervolgens waren er ook wel wat opstartproblemen, zo duurde het even voordat alle vergunningen er waren en de officiële Ajax USA Inc. was opgericht. Toen dat allemaal geregeld was en we van 2 naar 3 vaste medewerkers in New York konden uitbreiden, kregen we de wind weer in de zeilen."
"We hebben een aantal Viewing Parties georganiseerd en die werden, mede door het succes in de Champions League natuurlijk, steeds populairder. Bij de Viewing Party rond de halve finale tegen Tottenham moest het bordje uitverkocht op de deur. Net als bij de kampioenswedstrijd tegen De Graafschap. Het was prachtig om honderden Ajax-fans in een overvol café, op het midden van de dag, de titel te zien vieren in hartje New York."
'De groei zit in het buitenland. Als we Europees aan willen blijven haken is mondiale groei een must'Waarom is het zo belangrijk om in de VS actief te zijn?
"De groei zit in het buitenland. Als we Europees aan willen blijven haken is mondiale groei een must. Amsterdam is onze thuisbasis en zal dat altijd blijven. Maar Nederland is relatief klein, we zien eigenlijk de hele wereld als ons speelveld. Voetbal is nog steeds de snelst groeiende sport in Amerika, vandaar dat deze markt ontzettend interessant voor ons is."
Is zo’n 1e jaar vooral veel investeren?
"Ja, zeker, vooral tijd en energie. Naast de Viewing Parties hebben we ook Ajax Camps georganiseerd in 5 steden. Zo konden lokale voetballers kennismaken met Ajax en onze filosofie. Het doel is om in 2020 dit in 14 steden uit te gaan rollen. In de winterstop hebben we met Ajax 1 meegedaan aan de Florida Cup, waarin we speelden tegen Sao Paulo en Flamengo. Gelijktijdig organiseerden we in Universal Studio’s in Orlando een Legends Trophy. Midden in het pretpark speelden onze legends tegen onder andere Denílson, Raí en Zico."
"Door lokaal relevante content te creëren en dat in samenwerking met mediapartijen weg te zetten, hebben we ervoor gezorgd dat het aantal Amerikaanse volgers op social media enorm is gegroeid. Ditzelfde geldt voor Amerikaanse fans in onze database. Een mooi voorbeeld hiervan waren de ‘Win A Trip’-activaties rondom Champions League wedstrijden."
'We weten dat we de Amerikaanse fan echt specifiek moeten benaderen. De samenwerkingen nu met ESPN en Bleacher Report worden hier heel waardevol in'"De Amerikaanse fans zijn weer heel anders dan de Nederlandse of bijvoorbeeld de Chinese fans. We hebben dit 1e jaar veel geleerd van de kantoren die onder andere Barcelona en Bayern München hebben in New York. Maar ook veel van andere (sport-)organisaties. We weten dat we de Amerikaanse fan echt specifiek moeten benaderen. De samenwerkingen nu met ESPN en Bleacher Report worden hier heel waardevol in. Het fundament ligt er, nu moeten we doorpakken."
Vliegen de Ajax-shirts in Amerika over de toonbank sinds ons succesvolle jaar in de Champions League?
"Sinds januari is de verkoop van merchandise enorm toegenomen. Zo was Amerika na Nederland het land waar we het meeste shirts verkochten bij de introductie van het thuisshirt voor 19/20. En dat zonder dat er een compleet distributienetwerk is voor Ajax-merchandise in de VS. Dat netwerk gaan we nu uitbouwen zodat het voor Amerikaanse fans veel makkelijker wordt om Ajax-producten aan te schaffen."
Wat zijn de doelen voor de komende jaren in de VS?
"Het hoofddoel is en blijft het in contact blijven met onze fans in Amerika. Door deze groep relevante en goede content te bieden, het makkelijk te maken om merchandise te bestellen en lokale events en andere activiteiten te organiseren. Onze huidige partners zijn ook blij met onze activiteiten en uiteraard hopen we nieuwe partners te vinden zodat we nog meer kunnen doen in Amerika."
"Tevens is er veel aandacht en vraag vanuit bonden en clubs naar onze kennis. Daar praten we ook met verschillende partijen over. Tot slot zijn we actief op zoek naar andere verdienmodellen, hiervoor biedt Amerika ook zeker kansen."
Tekst en beeld: Ajax.nl2 more stops to go in the States!
— AFC Ajax (@AFCAjax) October 11, 2019
🔍 Google / YouTube
🏟 Madison Square Garden#AjaxUSA 🇺🇸 pic.twitter.com/cYXQLogiPH