Football Partnerships als onderdeel van de ambitie van Ajax: ‘Het vinden van het juiste talent is een win-win’ 

Header (9)
Header (9)

Ajax is ambitieus. De club wil in de komende jaren toewerken naar een grote Europese prijs in de vorm van de UEFA Europa League of – dromen mag – de UEFA Champions League. En om ambities waar te maken, is een visie nodig. Daarin speelt de afdeling Football Partnerships binnen Ajax ook zijn rol. 

Tags

  • #Football Partnerships

Socials

Football Partnerships ging tot afgelopen zomer door het leven als de Ajax Coaching Academy (ACA). Maar door veranderingen in het voetballandschap en binnen Ajax dekte de vorige naam de lading niet meer volledig. Football Partnerships deelt en promoot de Ajax-opleidingsvisie, met als doel nationale en internationale partners, clubs, coaches, trainers en spelers te inspireren en te begeleiden in de ontwikkeling van talent.

"Het is een kwestie van halen en brengen; wij delen onze kennis met onze voetbalpartners en ondertussen willen wij het juiste talent aan onze club verbinden. Of dat nu om spelers of trainers gaat. Daarom past Football Partnerships ook beter als naam”, vertelt Hoofd Football Partnerships Corné Groenendijk. 

Verantwoordelijkheid
Ajax heeft een rijke geschiedenis in het ontwikkelen van talent; van Johan Cruijff tot Marco van Basten en van Patrick Kluivert tot Matthijs de Ligt. De club doet dit al jaren met een herkenbare filosofie als basis. En omdat Ajax die visie graag deelt, werken de Amsterdammers in Nederland samen met meer dan zestig partnerclubs. Deze clubs vormen het fundament van de Ajax-jeugdopleiding. Bij deze clubs worden jonge talenten gevonden (jongens en meisjes) en door de jeugdscouting beoordeeld, waarna zij in overleg met de partnerclubs bij Ajax mogen komen voetballen. Wij nemen ook onze verantwoordelijkheid naar de partnerclubs en belonen deze met kennis en kunde, zodat iedereen in het proces zich kan versterken. 

Internationaal heeft Ajax partners in Mexico, het Midden-Oosten, Japan en Italië. Daarnaast heeft de club ook samenwerkingsverbanden in Griekenland, Spanje en Chili. “Met de ambitie om het netwerk verder uit te breiden”, geeft Groenendijk aan. 

Om de doelen te verwezenlijken en talent naar de club te brengen, werkt Football Partnerships nauw samen met Directeur Voetbal Marijn Beuker, Technisch Directeur Alex Kroes, Hoofd Scouting Kelvin de Lang, Hoofd Jeugdscouting Bram Berkhout en Manager Vrouwenvoetbal Loïs Schenkel. 

Ajax probeert op die manier op zowel landelijk als internationaal niveau anders te denken en op die manier inhoud te geven aan zijn ambitie. “We zien in de wereld dat er veel gebeurt: kleinere landen en kleinere clubs met een minder groot verleden zetten steeds betere opleidingen neer”, concludeert Groenendijk. “En overal zie je nieuwe initiatieven of een flinke zak met geld. Dat maakt onze concurrentiepositie ook lastiger. Wij moeten daarom slim zijn in de keuzes die wij maken. Hoe beter wij omgaan met ons eigen ecosysteem, hoe beter dat is voor spelers en trainers en hoe sneller we zicht hebben op talent.” 

Zlatan
Daarom hecht Ajax ook belang aan de waarde van het Multi Club Netwerk. Tijdens het trainingskamp in Como hield Ajax de tweede Global Summit in de clubhistorie. Bij deze Global Summit spraken de partnerclubs van Ajax (Como 1907, Grupo Pachuca, Gamba Osaka, Sharjah FC, Al Bidda en Kerkyra United) met elkaar in Noord-Italië. “Dit Multi Club Netwerk is behoorlijk actief. Vroeger kon je nog Zlatan Ibrahimovic in Zweden scouten op achttienjarige leeftijd. Tegenwoordig ben je dan al te laat. Daarom is het hebben van partners over de hele wereld zo belangrijk om bij kwaliteit te kunnen.” 

Onlangs werd er aan het Multi Club Netwerk met FC Volendam een nieuwe Nederlandse partner toegevoegd. “De regio Volendam is al lange tijd een strategisch onderdeel van de talentenpijplijn van Ajax en levert consistent veelbelovende spelers op”, vertelt Groenendijk. “Door samen te werken met FC Volendam willen we voortbouwen op dat fundament en de talentontwikkeling verbeteren, terwijl we ook nieuwe mogelijkheden creëren voor kennisuitwisseling en duurzame trajecten voor spelers, coaches en clubs.” 

En zo wil de afdeling Football Partnerships bijdragen aan een succesvolle toekomst van de club. "Het Ajax van de toekomst denkt in win-win en is daarom bereid zijn kennis te delen met nationale en internationale partners.” 

Gerelateerde artikelen

Ajax Volendam 1

Ajax en FC Volendam gaan strategisch partnerschap aan

Ajax en FC Volendam zijn een strategisch partnerschap aangegaan. Het partnerschap is gericht op het versterken van talentontwikkeling en het creëren van doorgroeimogelijkheden voor spelers bij beide clubs.

Tags

  • #Partners

Socials

Alex Kroes1920

Alex Kroes over bewogen transferzomer

Dinsdagavond sloot de transferwindow voor Nederlandse clubs. Op de valreep werd de Deen Kasper Dolberg weer terug naar Amsterdam gehaald. Technisch directeur Alex Kroes neemt ons mee door het proces en de hectiek van de afgelopen maanden. "De selectie is in balans."

Tags

  • #Ajax 1

Socials

Hoofdfotoheineken1920

Heineken tot 2035 Official Partner van Ajax

Ajax en Heineken zijn per 1 juli 2025 een partnership-overeenkomst aangegaan tot en met minimaal juni 2035. Per komend seizoen is de Amsterdamse bierbrouwer Official Partner van Ajax. Heineken wordt tevens officieel schenkpartner van zowel alcoholhoudend als alcoholvrij bier, daarnaast wordt Heineken officieel duurzaamheidspartner van Ajax. Activaties van Heineken en Ajax zijn gericht op het verhogen van de fanbeleving en duurzaamheid. De zichtbaarheid van Heineken bij Ajax, zoals op de LED-boarding, zal met name gericht zijn op de promotie van Heineken 0.0.

Tags

  • #Heineken

Socials