'Chinese sponsoren belangrijk voor Ajax'

'Chinese sponsoren belangrijk voor Ajax'

Ajax sluit het seizoen deze week af met een tour door China. Zowel het land als het moment is een bewuste keuze. Ajax-directeur Edwin van der Sar legt uit waarom.

In zijn drieënhalf jaar directeurschap bij Ajax is hij inmiddels al zo’n zeven keer in China geweest. Tel daar de Aziatische tours met Manchester United bij op en je komt qua aantal bezoeken aan het land met 1,4 miljard inwoners al snel in de dubbele cijfers terecht. ,,China is een goede markt voor ons. Vier van onze veertien sponsoren (CST, Huawei, Le Sports en Sengled) komen hier vandaan. Het geeft aan hoe belangrijk het land voor Ajax is.”

Van der Sar was hier eerder namens Ajax in het kader van het programma Footballdream (twee keer), het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima en de handelsmissie met de stad Amsterdam. ,,Er liggen hier veel commerciële mogelijkheden. Daarnaast is het voetbal in China in ontwikkeling. Die zaken komen deze week bij elkaar.”

Edwin van der Sar krijgt een cadeautje na zijn speech tijdens de clinic in Beijing.
Edwin van der Sar krijgt een cadeautje na zijn speech tijdens de clinic in Beijing.
Vrolijk onderonsje met doelman Jasper Cillessen.
Vrolijk onderonsje met doelman Jasper Cillessen.
Van der Sar weet zich in Beijing geflankeerd door enkele Ajacieden op megaformaat.
Van der Sar weet zich in Beijing geflankeerd door enkele Ajacieden op megaformaat.

Het bezoek aan China met de voltallige Ajax-selectie is een lang gekoesterde wens. In zijn eerste jaar als directielid zou Van der Sar al met Ajax richting Beijing gaan voor een duel met AC Milan. ,,Alles was destijds getekend, maar soms zijn er hier toch wat moeilijkheden met betalingsvoorwaarden en richtlijnen vanuit de staat. De aanloop naar deze trip is uitermate soepel en snel verlopen. We zijn content met de organiserende partij.”

Sponsoren
Er staan deze week verschillende commerciële activiteiten op het programma. Van der Sar: ,,Het draait bij Ajax voor wat betreft inkomsten niet alleen om kaartverkoop en business seats. Sponsoren vormen een wezenlijk onderdeel van onze begroting. Ten opzichte van vorig jaar zijn die inkomsten met 20 procent gestegen. Dat is een compliment aan de afdeling, maar ook aan de spelers en Frank de Boer. Zij doen veel voor onze partners en sponsoren, zo ook nu tijdens ons verblijf Beijing en Shenyang. De clinics en het symposium met adidas en het ministerie van Onderwijs waren daar eergister een mooi voorbeeld van. Het merk adidas is wereldwijd enorm groot, zeker ook hier in China. Vanuit onze sponsorovereenkomst helpen we adidas graag met de ontwikkeling van het voetbal in dit land.”

Partner CST (Cheng Shin Tire) is ook een belangrijke partij voor Ajax. De grootste producent van fietsbanden ter wereld intensiveerde onlangs de samenwerking. ,,CST is inmiddels drie jaar bij Ajax betrokken. Eerst als sponsor en inmiddels als partner. Ze kozen voor deze upgrade vanwege de grote impact die de associatie van hun merk met Ajax hier in Azië heeft. Als partner krijgen ze nu nog meer rechten en exposure met Ajax. Een mooi voorbeeld hiervan is dat we woensdag tijdens het oefenduel met Liaoning Whowin met een speciale CST-badge op de mouw spelen. Verder hebben ze verschillende topmanagers ingevlogen voor een speciaal event met onze selectie hier in Shenyang.”  

Mediapartner
Op de eerste dag in China stond de samenwerking met Le Sports in de schijnwerpers. Als Official Mediapartner van Ajax hebben ze een exclusieve tv-deal met Ajax gesloten. ,,Je hebt in China uiteraard de staatstelevisie CCTV. Le Sports is voornamelijk heel groot op internet. Ze zenden alle sporten uit. Dankzij onze samenwerking is Ajax TV ook aan deze kant van de wereld te zien. Dat zorgt voor veel exposure. Er zijn al verschillende activaties geweest. Denk daarbij aan Chinese fans die via Le Sports overkomen naar Amsterdam. En dankzij ons bezoek aan China konden we eerder deze week een meet en greet en andere activiteit met onze mediapartner in Beijing organiseren.”  

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Manchester United kiest Ajax er bewust voor om niet tijdens de voorbereiding een tour door Azië te maken. ,,Het sportieve aspect is voor ons het belangrijkste. We kiezen altijd voor een zo goed mogelijke voorbereiding zodat onze selectie optimaal aan de start verschijnt. Na onze goede ervaring met de trip na afloop van het seizoen 2013-2014 door Indonesië bevalt het moment ons nu opnieuw goed. Het is bovendien prettig dat de internationals kunnen blijven trainen richting de interlands die binnenkort nog op het programma staan.”

Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst