'Dit plan is uniek in Nederland'

'Dit plan is uniek in Nederland'

Ajax heeft sinds dit seizoen een nieuwe afdeling: de Ajax Coaching Academy, opgezet en gerund door Casimir Westerveld en Corné Groenendijk. De Ajax Coaching Academy heeft vier belangrijke pijlers. Een daarvan is een nauwere samenwerking met de 43 partnerclubs. ,,We willen kennis bieden waar de clubs echt op zitten te wachten.”

De Ajax Coaching Academy pakte een kleine maand geleden uit. Op 23 januari, de dag van de thuiswedstrijd tegen Vitesse, was de officiële opening. Westerveld en Groenendijk hadden achter de schermen al veel werk verricht. ,,Het was belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen en een goed verhaal te hebben. We hebben een halfjaar gepakt om onze plannen, waaronder het gedeelte met de partnerclubs, uit te werken”, vertelt Westerveld. ,,Het plan wat we hebben liggen, vinden wij uniek in Nederland." Uiteraard ging het niet zonder hulp. ,,Mannen als Heini Otto, Peter van der Hengst, Simon Tahamata, Joost van Dam en Peter Musters hebben een belangrijk aandeel gehad in de uitwerking van de plannen.”

Verbindende factor
Westerveld, voormalig jeugdspeler van Ajax, was negen jaar jeugdtrainer op de Toekomst. Collega Groenendijk werkt nu zo’n vijf seizoenen bij Ajax en is sinds vorig jaar weer terug in Nederland na als hoofd opleidingen bij satellietclub Ajax Cape Town te hebben gewerkt. Beiden zijn zeer ambitieus om de Ajax Coaching Academy uit te bouwen en beschouwen hun achtergrond als een voordeel. ,,Wij zitten er allebei vol in”, vertelt Groenendijk. ,,Het is gunstig dat we relatief breed zijn opgeleid en jarenlang met de technische inhoud te maken hebben gehad en daarom het spel en de sport goed kennen. We hebben de mensen op de werkvloer dichtbij ons en kunnen daarom een goede verbindende factor zijn.”

De Ajax Coaching Academy is op vier verschillende fronten actief. Op nationaal en internationaal vlak wil de afdeling kennis opdoen en uitwisselen met verschillende partijen. En intern wil de Ajax Coaching Academy alle kennis en kunde bundelen en verzamelen, om dat vervolgens te gaan uitdragen. ,,Zonder daarbij natuurlijk het ei van Columbus helemaal in de uitverkoop te doen”, grijnst Groenendijk.

Ook zet Ajax in op een goede regionale samenwerking met de 43 partnerclubs, die grote waarde vertegenwoordigen voor Ajax. Westerveld: ,,De Ajax Coaching Academy is een nieuwe entiteit binnen onze club. De drie pijlers intern, nationaal en internationaal zijn nieuwe, strategisch onderdelen. De samenwerking met de partnerclubs is er al meer dan tien jaar en daar gaan we nu verder in investeren. We willen dat het ook zicht- en voelbaar is. Om die reden was het mooi voor de partnerclubs dat Edwin van der Sar bij onze opening heeft uitgesproken een goede samenwerking met de partnerclubs heel belangrijk te vinden.”

Voedingsbron
Groenendijk legt uit waarom de partnerclubs zo belangrijk zijn. ,,De amateurclubs zijn de voedingsbron voor de spelers die wij in de jeugd hebben rondlopen. Hoe beter de samenwerking, hoe hoger wij de jeugdopleidingen qua niveau kunnen krijgen. We willen met de clubs een nog nauwere samenwerking dan in het verleden. Dat wil dus niet zeggen dat het slecht was. Het is alleen altijd gedaan door mensen van scouting of trainers die het erbij deden. Nu zijn er twee mensen aangesteld die zich er fulltime mee bezig kunnen houden. Dat is een verschil in wat je clubs kunt bieden.”

Een van de eerste acties van Groenendijk en Westerveld was het uitzetten van een enquête bij de partnerclubs om te vragen hoe zij de samenwerking met Ajax ervaarden. ,,Wij vonden het prettig om te lezen dat clubs vooral op zoek zijn naar inhoudelijke versterking. Ze vinden het leuk om kaartjes te krijgen voor wedstrijden van Ajax, maar willen vooral inhoudelijk geholpen worden en de samenwerking uitbreiden. Wat kan Ajax doen om mijn trainers beter te maken? Of kunnen we een keer een thema-avond over video-analyse doen? Kunnen onze trainers een keer bij jullie stagelopen? Dat soort vragen. Dat versterkt ons gevoel alleen maar. Wij willen dat ze allemaal fan van Ajax zijn, maar we willen vooral dat ze het goed doen in de opleiding, zodat wij betere spelers binnenkrijgen.”

,,Een sterk punt is dat we open staan voor feedback en dat ook echt aan de clubs vragen. Wij kunnen ook zeggen: ‘dit is van Ajax, doe je best’. Dat willen we niet”, vertelt Westerveld. ,,Het moet niet ons verkooppraatje zijn. We willen kennis bieden waar de clubs echt op zitten te wachten en waarbij wij onze ideeën van ‘goed opleiden’, breder in de regio kunnen verwezenlijken.”

Promotie-degradatie
De 43 partnerclubs gaan door Ajax in drie verschillende groepen worden ingedeeld. ,,Dat doen we op basis van een aantal objectieve gegevens. We willen een soort van promotie-degradatie op gang brengen. Als je het heel goed doet, krijg je nog intensievere begeleiding van Ajax, Wij willen uiteindelijk zoveel mogelijk partnerclubs in ‘hoogste’ categorie hebben.”

Uiteindelijk moeten beide partijen er de vruchten van gaan plukken. ,,Het is voor clubs hartstikke fijn dat zo’n grote organisatie als Ajax bereid is om zijn kennis te delen”, vertelt Groenendijk. ,,Als grootste club van Nederland heb je ook die verantwoordelijkheid. Het is niet zo dat we er elke dag iets voor terugkrijgen. Maar we hebben wel verwachtingen dat het steeds meer twee kanten op gaat werken.”

Zelf is Ajax namelijk ook nooit uitgeleerd. ,,Amateurclubs kunnen sommige dingen heel goed waarin wij wellicht minder sterk zijn”, stelt Groenendijk. ,,Aan de ene kant zeggen wij: Rotterdam heeft Feyenoord, Sparta en Excelsior en Amsterdam heeft Ajax, Zeeburgia en AFC. Wij hebben gewoon goede clubs die op een heel goed niveau acteren. Maar wij vinden het heel ook heel knap als je bij Quick Boys komt, en je ziet de schitterende accommodatie daar, dat zij op een zaterdag meer dan 2000 leden aan het voetballen krijgen. Heel knap.”

Tekst: Ajax.nl/Gerben Oostdam
Foto: Ajax.nl/Louis van de Vuurst